راهپیمایی 22 بهمن، مقدمه ای برای خلق حماسه در انتخابات هفتم اسفند

راهپیمایی 22 بهمن، مقدمه ای برای خلق حماسه در انتخابات هفتم اسفند

محمد تیموری

نحوه حضور مردم و رویکرد آنان به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که برای نخستین بار به طور همزمان در هفتم اسفند ماه سال جاری برگزار می شود، با توجه به شرایط داخلی و بین المللی در حقیقت عرصه ای برای قدرت نمایی مردم آگاه ایران است.

جشن های پیروزی انقلاب در سی و هفتمین سالگرد خود در حالی جریان دارد که سال انتخاب ترکیب مجلس دهم شورای اسلامی است و جشن های امسال از زاویه تجلی اتحاد و حضور در صحنه ملت ایران، نمایانگر پیامی روشن برای جهانیان است.بعد از به فرجام رسیدن برجام، چشم جهانیان به مردم ایران در راهپیمایی بیست و دو بهمن و انتخابات اسفندماه کشور اسلامی است. در این مقطع حساس و فضای پسابرجام جشن پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن و انتخابات 7 اسفند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

تنوع آراء تکثر سیاسی و برخورداری از جناح‌های سیاسی متنوع در مجلس از ویژگی‌های مثبت نظام‌های مردم‌سالار است. در شرایطی که کشورهای جهان به طور بی‌سابقه‌ای از شرایط جدید کشور در دوره پسابرجام استقبال کرده‌اند و شاهد حضور و رقابت کشورهای جهان در ایران هستیم، باید از اقداماتی که درباره مجلس و انتخابات آن به‌عنوان یکی از ارکان اصلی کشور شائبه ایجاد می‌کند، پرهیز کرد. تردید نداشته باشیم کشورهای جهان و سرمایه‌گذاران خارجی با رصد تحولات داخل کشور تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند. کشور ما پس از دوره پرهزینه هشت سال دولت گذشته، نیازمند برون‌رفت از آن دوران است. اتفاقی که انتخابات ٩٢ آن را رقم زد و دستاوردهای آن نیز به‌سرعت به منصه ظهور رسید. مجلس نماد و خانه ملت و جای جلوس نخبگان ملت است. در شرایطی که حتی در یک منزل و زیر یک سقف شاهد عقاید و سلایق گوناگون هستیم، باید پذیرفت همه جناح‌ها و سلیقه‌ها، ٨٠‌ میلیون جمعیت کشور را نمایندگی‌کنند.

با این رویکرد، باید سالگرد سی و هفتمین بهار انقلاب را به فال نیک گرفت و توفیق روز افزون تدبیر را آرزو داشت چراکه ملت ایران شایسته برترین هاست و دشواری های سنگینی را پشت سر گذاشته است. در این فضا، دولت تدبیر و امید که برآمده از اعتدالگرایان همه جناحها است،مصمم به پیشبرد اهداف چشم انداز توسعه بیست ساله برای نیل به مقام اولی ایران در منطقه و ایفای نقش یک قدرت منطقه ای است که تردیدی نیست پشتوانه های مستحکمی در داخل را می طلبد؛ پشتوانه هایی از جنس منطق صحیح اقتصادی که در رشد اقتصادی، کاهش رکود، افزایش درآمد سرانه ملی و کاهش تورم و بیکاری متجلی می شود، پیشرفت در عرصه های تولید و تجارت، تسلط بر جذب سرمایه های خارجی، کشف و پرورش استعدادهای نوظهور ملی، بهره گیری از توان فعال نیروی انسانی تحصیل کرده، تزریق امید به لایه های مختلف اجتماعی، آماده سازی فضای کسب و کار به شیوه ای بهینه، رونق هر سه حوزه تولید و توزیع و خدمات، آمایش دقیق منطقه ای و اختصاص متناسب بودجه و امکانات به مناطق مختلف کشور، تقویت بنیه های فرهنگی و سنتی ایران، توسعه گردشگری داخلی و خارجی، بهبود شرایط اجتماعی در ابعاد مختلف و دیپلماسی پویا و فعال.

برآورده شدن همه این اهداف نیازمند مجلسی کارامد و توانمند است که از پشتوانه کارشناسی لازم برخوردار باشد.لذا همراهی و مشارکت مردم  و حضور حماسه آفرینانه مردم در راهپیمایی 22 بهمن و بعد از آن در انتخابات هفتم اسفند مشت محکمی بر دهان دشمنان خارجی خواهد بود و باعث ناامیدی برخی کج اندیشان داخلی خواهد شد تا بفهمند که در میان ملت پایگاهی ندارند.مطمئن هستیم که در 22 بهمن ماه شاهد خلق حماسه با حضور پرشکوه مردم همیشه در صحنه خواهیم بود و این راهپیمایی مقدمه ای برای خلق حماسه ای دیگر در آزمون مهم انتخابات هفتم اسفند ماه خواهد بود.

 

 

فرهنگیان تاثیر گذارترین قشر در عرصه انتخابات

 

فرهنگیان تاثیر گذارترین قشر در عرصه انتخابات

محمد تیموری

فرهنگیان جامعه  از نظر اینکه گروه مرجع و قابل اعتماد برای سایر اقشار جامعه هستند در شناسایی و معرفی کاندیدای اصلح بسیار تاثیر گذار هستند و علاوه بر آن در بعد اجرا و حضور در انتخابات مجلس نقش کلیدی دارند.موضوع انتخابات به ویژه انتخابات مجلس که هر ۴ سال یک بار در جامعه ما مطرح می شود دارای ابعاد گوناگون و مهمی است .نقش فرهنگیان و معلمان در این نتخابات از جهات مختلف مهم و راهبردی است ضمن آن که آنان غالبا به عنوان عوامل اجرایی و نظارتی نقش اصلی را دارند و این حضور در ” سلامت انتخابات ” مهم است به این دلیل که معلمان در مقایسه با سایر گروه ها و اقشار ” گروه مرجع ” هستند و سلامت نفس و صداقت آنان برای همه قابل قبول و پذیرفتنی است .از طرفی ” انتخابات ” یک فرصت مهم و طلایی برای طرح مطالبات در سطوح مختلف ازسوی جامعه فرهنگیان و معلمان و نیز ارائه برنامه و راهکار به کاندیداها برای توجه بیشتر و اساسی تر به مشکلات این دستگاه بزرگ و مولد است .

همچنین تجربه انتخابات گذشته نشان داده است زمانی که مردم از سیاستمداران نماینده و سیاستمداران کاندیدا ناامید شده اند رای به معلمان و فرهنگیان کاندیدا داده اند و بعضا" شاهد بوده ایم که یک معلم به نمایندگی چندین دوره یک سیاستمدار حرفه ای پایان داده است و در عرصه رقابت کاندیداها برای ورود به مجلس،اعتماد مردم به یک فرهنگی بیشتر بوده تا یکی از اهالی سیاست.

با وجود این،متاسفانه خبرهایی از عدم تایید صلاحیت فرهنگیان فرهیخته ای که کاندیدا شده اند، شنیده می شود.جای بسی تعجب است که فرهنگی باسابقه ای که تحصیلاتی در حد دکترا دارد و خودش جانباز است و برادر شهید است و در خانواده چندین شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و چندین دوره رای اعتماد مردم شهرش برای پارلمان محلی شورای شهر را کسب کرده است اکنون با مشکل تایید صلاحیت مواجه می شود.و یا فرهنگی دیگری که در اولین حضورش در انتخابات شورای شهر رای بالایی را کسب کرده است و الگویی برای سایر فرهنگیان است اکنون با مشکل تایید صلاحیت مواجه است و یا بانوی فرهنگی فرهیخته ای که در یکی از زیباترین شهرهای ساحلی برای انتخابات کاندیدا شده است و خودش رئیس دانشگاه فرهنگیان در استان همجوار است و خودش همسر شهید است و ده نفر از  بستگان نزدیکش شهید شده اند اکنون با مشکل تایید صلاحیت مواجه است.

بی شک انتخابات یکی از ارکان ایجاد مردم سالاری و جامعه مدنی  به شمار می آید. فرهنگیان به عنوان پشتوانه واقعی نظام در تحولات  سیاسی، اجتماعی و فرهنگی  مربوط به انتخابات سهیم بوده و باعث برهم زدن بسیاری از تحلیل های سیاسی داخل و خارج منطقه خواهند بود.اکنون که به نظر می رسد مردم از افراطیون چپ و راست خسته شده اند و بیشتر تمایل به اعتدال گرایان متعهد دارند فرهنگیان از اقبال بالای آرای عمومی برخوردار هستند و شایسته است که ارگان های ذی صلاح در تایید فرهنگیان متعهد ولایی فرهیخته نرمش بیشتری نشان دهند وامیدواریم برای ایجاد تحولات بهتر، فرهنگیان بیشتری در شهرها تایید صلاحیت شوند.

فرهنگیان همچنین در تبیین شرح وظایف ملت و آگاهی رساندن به عموم در خصوص هر دوره انتخابات نقش آفرین هستند. آنان می توانند با روشنگری خود در سر کلاس های درس و تجمعات قانونی و تبلیغاتی رسمی مردم را به عنوان ولی نعمتان جامعه اسلامی از سوابق و صلاحیت های کاندیداهای مورد تأیید هیئت های اجرایی و نظارت روشن کرده و تفهیم نمایند.

به اعتقانده نگارنده ، فرهنگیان تاثیر گذارترین قشر در عرصه انتخابات هستند.جهت تبیین بیشتر این موضوع به برخی نکات اشاره می شود.

حضور فرهنگیان در عرصه انتخابات در جهات مختلف دارای نمود و اثرات مختلفی است که سه موضوع تاثیر پذیرتر با توجه به نزدیکی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قابل ذکر است.

۱- حضور فرهنگیان به عنوان مجریان انتخابات: در تمامی ادوار و انتخابات بعد از انقلاب فرهنگیان در صف اول عوامل اجرایی بوده و بر همگان آشکار است که مسئولان اجرایی کشور بدون حضور معلم و مدرسه قادر به برگزاری صحیح انتخابات نخواهند بود.

اما متاسفانه این نقش مهم در هیاهوی انتخابات گم شده و در پایان با توجه به اهمیت موضوع آنچه که توقع معلمان است حتی در قالب یک خسته نباشید ساده هم مورد غفلت قرار می گیرد.

۲- حضور فرهنگیان در قالب مشارکت سیاسی در جامعه: در زمان انتخابات و هیاهوی رای گیری نقش معلمان در تعیین انتخاب اصلح بسیار مهم است. بسیاری از مردم عادی تعیین اصلح را مشروط به تایید قشر فرهنگی به عنوان گروه مرجع دانسته و انتخاب خود را به انتخاب فرد فرهنگی منوط می دانند. اینجاست که اگر فرهنگیان جامعه ما دارای نگاه عمیق به مسایل جامعه بوده و با احزاب و استراتژی آنان آشنا باشند  می توانند بهترین فرد را انتخاب کرده و به دیگران  نیز معرفی کنند. این در حالیست که چند صباحی است بحث رای فروشی و نان به نرخ روز خوردن در بسیاری از شهرهای ما تبدیل به عادت شده است.

۳- حضور فرهنگیان به عنوان کاندیدای مجلس : در بسیاری از انتخابات بالاخص مجلس شورای اسلامی حضور فرهنگیان  به عنوان کاندیدا به وضوح دیده می شود. شاید در هر شهری بسیاری از کاندیداهای معرفی شده از قشر شریف فرهنگی بوده و در نهایت شمار زیادی از نمایندگان مجلس نیز از دل این قشر خدوم  بر روی صندلی مجلس بنشینند.

این موضوع در جایگاه خود دارای پیامد های مثبت ومنفی است . سوالی که خود معلمان از همکاران خود که نماینده مجلس شدند دارند این است که چرا در مجلس با این تعداد معلم نماینده نمی توانند باری از مشکلات فرهنگیان بردارند ؟چه می شود که بعد از اخذ رای این دوستان همه چیز را فراموش می کنند ؟

جا دارد حالا که به کوران انتخابات مجلس نزدیک می شویم این  تذکر را به معلمان کاندیدای محلس بدهیم که  گذشته خود را فراموش نکرده  و مشکلات این قشر فرهیخته  را پی گیری نمایند و فقط در حد شعار و وعده و وعید انتخاباتی نباشد.

و سخن آخر با مسئولان خدوم  ملت ؛ نقش فرهنگیان در توسعه مشارکت سیاسی نقش بی بدیلی است ، آن را ارج نهید و در راه رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد آرامش و امید و امنیت در جامعه با حضور فرهنگیان گام بردارید چرا که انسان در طول زندگی خود دو آموزنده دارد :یکی روزگار و دیگری آموزگار اولی به بهای زندگی ات و دومی به بهای زندگی اش.

ما ز آوای خوشش مست و ، خود او هشیار رفت....!

ما ز آوای خوشش مست و ، خود او هشیار رفت....!

( به یاد زنده یاد استاد محسن پور خنیاگر موسیقی مازندران )

نویسنده:محمد تیموری

 از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر

یادگاری که در این گنبد دوار بماند

استاد احمد محسن پور خنیاگر موسیقی مازندران در آخرین روز دی ماه رخ در نقاب خاک کشید. هنر این دیار،  این زمستان سخت را بدون  استاد محسن پور چگونه تاب آورد؟ بهار امسال دیگر صدای کمانچه استاد احمد محسن پور در جنگل ها و دشت های سرسبز مازندران طنین انداز نمی شود و دیگر عندلیبان و هزاران مازندران اگر صد هزاران گل هم بشکفند بانگی از سر  ذوق، سر  نمی دهند و دیگر، بلبلان و پرندگان خوش الحان در باغهای بهار نارنج روستاهای مازندران از نغمه دل نگیز سازهای استاد محسن پور سرمست نمی شوند که چهچه عیدانه زنند.

استاد محسن پور اگر چه از میان ما رفت اما چون سخن عشق می نواخت نام و یادش هماره بر تارک فرهنگ و هنر مازندران خواهد درخشید و نغمه های جادویی اش همواره در ذهن باقی خواهد ماند و صدای عاشقانه هنر او در گنبد دوار هنر و موسیقی و فرهنگ اصیل مردمان ساکنان دامنه های دیو سپید پای در بند،جاودانی باقی خواهد ماند چرا که دوام هنر او ثبت است بر جریده عالم و همیشه مانا است چون تفسیر آن است هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق.چون ساز او و هنر او برآمده از دل بود لاجرم بر دل می نشست  و صدای سخن عشق او همیشه ماندگار است چرا که هنر او ترجمان این شعر است :

 از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر

یادگاری که در این گنبد دوار بماند

درود بر استاد محسن پور و روحش شاد و یادش هماره گرامی باد.

السِلام قادیکلای اِسپیار*

السِلام مِه جانِ خِش دستِ برار

السِلام کمونچه ی دستِ عصا

بی تِه سازِ سِفره هم هسِّه تیسا...

*(اسپیار=درخت سپیدار)

(شعر آخر و عنوان یاداشت از اشعار استاد کیوس گوران)

به یاد جابر معافی؛ مردی از جنس رسانه

 

به یاد جابر معافی؛ مردی از جنس رسانه

محمد تیموری

mtaimory@gmail.com

بی تو گر دَمی زنم، هر دمی هزار غم! / روی شانه ی دلم، هر غمی هزار بار!

هر چه شعر گل کنم، گوشه ی جمال تو! / هر چه نثر بشکفم، پیش پای تو نثار! «قیصر امین پور»

 

از ابتدای خبر رفتن ات از پیش مان، از هرکه می پرسیدی و می شنیدی، بانشاط بودن و امیدوار بودن ات را به زندگی یادآور می شد و دو چندان تاسف می خورد از اینکه ناباورانه از میان ما رفتی. بودن و زیستن و دوستی با تو برای من و دوستانت که دوستت دارم و دارند؛ افتخاری با ارزش و خاطره ای فراموش نشدنی خواهد بود.

جامعه رسانه ای استان در حالی سوگوار از دست دادن زنده یاد جابر معافی فعالترین  عضو خود در عرصه خبر است که باید باور داشته باشیم که آدم هایی از جنس صداقت که بی تکلف بدنبال روشن ساختن چراغ راه زندگی هم نوعانشان هستند ماندگارند و قابل احترام و به حق زنده یاد معافی از این جنس بود.او الگویی کامل برای اهالی رسانه استان است و سالها صادقانه و شجاعانه مشکلات مردم را بیان کرد و این گونه بود که ماندگار شد و محبوب دلها.قلم او در خدمت نظام مقدس اسلامی و در خدمت مردم بود.قلم او هرگز در جهت منافع گروه ها و احزاب نبود و فریب فریبکاران را نمی خورد.حرف قلم را درد عشق کشیده و زهر هجر چشیده می فهمد و بس.

در آخرین روز تابستان  سرفصل های اوراق انفصال, فردی از جنس ما از باغچه خبر و اطلاع رسانی چید تا بیش از این بدانیم که زمان لحظه ای بیش نیست و افکار ما انسان فانی ، ماندگار و برای آیندگان قابل تامل . بدانیم که ارزش قلم در ثبت صادقانه وقایع است و تهمت و برچسب زدن بر دیگران برای کسب منافع گروهی و حزبی جایگاهی سبک در عرصه اطلاع رسانی دارد.

بدانیم   و متعهد باشیم که این نوشتن فقط برای اعتلای نظام مقدسمان باشد و به گونه ای نگردد که خط و ربطش حذف ناجوانمردانه در قالب بازی های سیاسی باشد که فقط دشمن شاد کن گردد . از این مسوولیت خطیر اطلاع رسانی باید نوشت که این نوشتن برای ماندگاری نظام مقدس جمهوری اسلامی بر دوش من و توست که کشیدن این بار همتی بزرگ ، پشتکاری عظیم ، عشقی راسخ و اعتقادی به اندازه بیش از 1400 سال تاریخ گفتمان اسلام می خواهد .

 یاد و خاطره بزرگمرد رسانه استان را گرامی می داریم و ضمن عرض تسلیت به خانواده و بازماندگان ، برای علو درجاتش از درگاه ایزد منان طلب غفران و سعادت می نماییم . و خلاصه اینکه معافی انسانی شایسته بود که به ما یادآوری کرد که قلم ماندگار است و رمز این ماندگاری صداقت است .

مراسم تجلیل از خانواده بزرگ راهور

به همت سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری انجام شد:

مراسم تجلیل از خانواده بزرگ راهور

ساری-سمیه یعقوبی- خبرنگار هفته نامه های کایر  و زرخیز

 

مراسم تجلیل از خانواده بزرگ راهور با حضور عبوری شهردار ساری، اعضای شورای شهر ساری، رجبی رییس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری و با حضور پلیس راهور ساری و خانواده های آنها برگزار شد.

سیدمحمد آقامیری عضو شورای شهر ساری و نماینده این شورا در سازمان حمل و نقل و ترافیک  در این مراسم با تقدیر از زحمات پلیس راهور گفت: ماموران راهنمایی و رانندگی که در ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی، در سرما و گرما  و شرایط بد جوی سر چهارراه یا میدانی می‌ایستند و موظف به اعمال قانون هستند با سختی‌های زیادی مواجهند.

وی ادامه داد: برای کم شدن از سختی کار  پرسنل راهور در شهر ساری باید به سمت استفاده از تکنولوژیهای نوین حرکت کنیم.بنابراین از شهرداری می خواهیم که در جهت کنترل و کاهش ترافیک از فناورهای نوین استفاده کند.

وی با بیان اینکه با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند مدیریت و نظارت بر ترافیک و اعمال قوانین رانندگی آسان‌تر می شود، اظهار داشت: با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند،کار سخت پلیس راهور راحت تر  و اعمال قوانین آسان‌تر و دقیق ترمی شود. همچنین میزان تخلفات کاهش می یابد و ما امروز باید با کمک ابزار‌های نوین اعمال مدیریت کنیم. البته جاهایی هم هست که تنها حضور مقتدرانه عناصر راهنمایی و رانندگی را می‌خواهد که در آن بخش‌ها نیاز به حمایت پررنگ و همه‌جانبه مسئولان داریم.

وی افزود:انتقال سایت اداری از مرکز شهر نیز نقش موثری در کاهش ترافیک دارد.

وی با تقدیر از زحمات همسران پلیس راهور افزود:در راستای قدر دانی از زحمات همسران پلیس راهور سفر زیارتی مشهد مقدس را به آنها هدیه می کنیم.

سرهنگ قاسمیان نیز طی سخنانی گفت: همکاری و هماهنگی خوبی بین مدیریت شهری و پلیس راهور وجود دارد تا بتوانیم ضمن خدمات رسانی مناسب به شهروندان، ترافیک شهر را به‌خوبی مدیریت کنیم.

وی ادامه داد:در سال گذشته با همت بالای خدمتگزار راهور شاهد کاهش 17 درصدی در تصادفات بودیم.

وی با تشکر از همسران خانواده راهور افزود: موفقیتهای پلیس مرهون زحمات همسران پلیس است. همسران پلیس با تربیت فرزندان و توجه به تحصیل فرزندان  خلا ء وجودی پدر را پر می كنند و در این راستا حضور در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (ع)  پاداش خوبی برای آنان است.

مهندس عباس رجبی مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری ساری نیز طی سخنانی اظهار داشت:با حمایت مهندس عبوری شهردار محترم و مهندس فرزانه رئیس هیات مدیره سازمان تصمیم گرفتیم از یاوران پرتلاش در پلیس راهور تشکر کنیم.

وی افزود:از همسران این عزیزان تشکر ویژه دارم که در تمامی موارد پشتیبان دوستان ما در پلیس راهور هستند.

وی ادامه داد:سازمان حمل و نقل و ترافیک وپلیس راهور مکمل هم هستند و تلاش ما بر این است که با همکاری دوستانمان در راهور بتوانیم آرامش و راحتی را برای شهروندان داشته باشیم.

رجبی افزود:برای ایام نوروز 20 هزار جلد راهنمای مسافران نوروزی چاپ شده است و پکیج هایی برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:در سال آینده یکی از برنامه های اصلی ما نظارت ترافیکی از طریق دوربین ها است و 10 دوربین در مناطق حساس ترافیکی نصب می شوند.

وي تاكيد كرد با عنايت به فرا رسيدن سال جديد برنامه ريزي دقيقي در امر ساماندهي حمل و نقل و ترافيك خواهيم داشت تا ان شاالله شهروندان با حداقل نگراني و بدون دغدغه و سرگرداني در سطح شهر عبور و مرور نمايند.

 مدير عامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري ساري حضور مستمر همكاران در سطح شهر ،ايمن سازي مقابل مدارس و ادارات در ايام پاياني سال ،خط كشي عابر پياده و رنگ آميزي خطوط طولي در سطح شهر ،نصب تابلوهاي جديد براي راهنمايي مسافران ،چاپ و توزيع بروشور هاي فرهنگ سازي ترافيك و چاپ كتاب حمل و نقل و ترافيك براي كودكان و نوجوانان و خانواده ها و فعاليت گسترده و مداوم بخشهاي عملياتي و ستادي و اطلاع رساني از جمله برنامه هاي نورورزي اين سازمان مي باشد .

 مهندس رجبي در پايان از راهنمايي ها و حمايت هاي بي شائبه و موثر مهندس عبوري شهردار جوانمرد ساري تشكر كرد و افزود نظارت و توصيه هاي مستمر ايشان باعث تحرك بيشتر در سازمان هاي تابعه از جمله سازمان حمل و نقل و ترافيك شده است.

 وي  ضمن آرزوي سالي سرشار از موفقيت و آرامش براي شهروندان خوب ساروي اعلام كرد كليه برنامه ها و اقدامات و اطلاعات لازم از طريق روابط عمومي سازمان به اطلاع شهروندان خواهد رسيد

کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر ساری کمسیونی من در آوردی!

کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر ساری کمیسیونی من در آوردی!

محمد تیموری

mtaimory@gmail.com

 

در نشست مطبوعاتی اعضای شورای اسلامی شهر ساری با اصحاب رسانه سوالی به ذهنم رسید که آنرا مطرح کردم و آن این بود که فلسفه وجودی کمیسیون نظارت و بهداشت چیست؟آیا این دو مقوله نظارت و بهداشت با هم تناسب دارند که یک کمیسیون باشند؟اصلا چه کسی این کمیسیون من در آوردی را خلق کرده است؟البته طبق قانون شورا میتواند حسب نیاز با تشکیل کمیسیونهایی با شرکت اعضاء خود موافقت کرده و تعداد آنها را افزایش یا کاهش دهد اما آیا هر کمیسیونی را می توانند خلق کنند؟

جناب آقای نقیبی در پاسخ پرسش من فرمودند که همه شهرها این کمیسیون را دارند و شورای شهر ساری برای نظارت بهتر بر پروژه های شهری و همچنین بهداشت شهر این کمیسیون را تصویب کرده است.بعد از پایان جلسه برای تحقیق در این موضوع به سایتهای شوراهای شهرها مراجعه کردم و چنین کمیسیونی را نیافتم.همچنین در  موتور جستجوگر  گوگل در اینترنت واژه " کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر"  را وارد کردم و در کمال تعجب دیدم که اولین گزینه داده شده مربوط به شورای شهر ساری است و جناب آقای باقری رییس این کمیسیون که این خبر آقای باقری اولین نتیجه داده شده گوگل است:

(باقری رئیس کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر ساری: نگاه صرفاً انتقادی به عملکرد شهرداری بی انصافی است!)

آدرس لینک:

http://www.saricouncil.net/index.php?type=news&id=146

 

بعد در کمال تعجب دیدم که همه گزینه های دیگر داده شده مربوط به جناب آقای باقری رییس کمیسیون شورای شهر ساری است.صفحه دوم و سوم جستجوی گوگل نیز همه مربوط به آقای باقری بود(حدود 60 آدرس لینک داده شده اول گوگل) و این امر به این مفهوم است که تنها در شورای شهر ساری چنین کمیسیونی وجود دارد و این هم از ابداعات و اختراعات شورای شهر ساری است.

همچنین این فکر را به ذهن متبادر می سازد که کمیسیون نظارت و بهداشت شورای شهر ساری فعالترین کمیسیون نظارت و بهداشت در بین همه شوراهای شهرها می باشد (البته چنین کمیسیونی در دیگر شوراها وجود ندارد و خودش تک است و در نتیجه اول است!)و حتما نظارت عالیه ای بر پروژه های شهری و بهداشت ساری صورت می گیرد و لابد بوی گند فاضلاب نهرهای سطح شهر نیز نتیجه همان نظارت است و موشهایی که در سطح شهر  و در نهرها  از جلوی چشم عابران رژه می روند نیز نتیجه همان نظارت است!بر پروژه های شهری هم لابد نظارت عالیه ای می شود و هیچ ایرادی ندارند.شهر ساری هم که از نظر پاکیزگی و بهداشت هم سرآمد شهرهاست!شاید اصلا ایرادی هم  وارد نیست چون مردم کارشناس نیستند!چیزی که این روزها به منتقدان پروژه های شهری از قول برخی اعضای شورای شهر زیاد گفته می شود!لابد در ساری فقط پیمانکاران و پزشکان کارشناس هستند!

برای روشن تر شدن ذهن  اذهان عمومی قانونگذار چنین می گوید:

شوراي اسلامي شهر  به استناد ماده 14 آيين نامه اجرايي قانون شوراها مصوب هيئت دولت و براساس آيين نامه داخلي خود اقدام به تشكيل  كميسيونها مینماید و این كميسيون‌هاي شوراي شهر به تناسب وظايف مندرج در ماده 71 قانون شوراها شكل میگیرد.

 فلسفه انتخاب اين كميسيون‌ها بررسي دقيق‌تر و كارشناسي مسائل و ارائه نظر به شوراي شهر است. هر طرح يا لايحه پس از ورود به شورا و اعلام وصول توسط هيئت رئيسه به كميسيون مربوط به آن ارسال مي‌شود. به تناسب وظايف كميسيون‌ها، يك كميسيون اصلي و كميسيون‌هاي ديگر فرعي تشخيص داده مي‌شود.

 گزارش كميسيون‌ها ظرف مدت يك ماه در خصوص طرح‌هاي عادي و ظرف مدت يك هفته در مورد طرح‌هاي يك فوريتي به هيئت رئيسه ارجاع مي‌شود تا در جلسه رسمي شوراي شهر مطرح گردد. در جلسات رسمي پس از بررسي اصل طرح يا لايحه و همچنين گزارش كميسيون‌ها، در خصوص مصوبات شورا تصميم‌گيري مي‌شود.

بر طبق ماده 14 شورا میتواند حسب نیاز با تشکیل کمیسیونهای با شرکت اعضاء خود موافقت کرده و تعداد آنها را افزایش یا کاهش دهد .

اما  در شورای شهر تهران با آن همه عضو تنها كميسيون‌هاي سه گانه زیر را تشکیل داده است:1-توسعه و عمران 2- فرهنگي و اجتماعي 3- برنامه و بودجه

هر يك از كميسيون‌هاي شورا پنج عضو داشته و اعضاي شورا موظف به حضور در يك كميسيون هستند. البته در شورای شهر تهران به تناسب وظایف محوله  بر کمسیون ها کمیته هایی تشکیل شده است مثلا در کمسیون  فرهنگی و اجتماعی  کمیته هایی به شرح زیر تشکیل شده است:کمیته فرهنگی - کمیته اجتماعی - کمیته ورزش - کمیته سلامت و زیست شهری

اکنون در مقایسه با شورای شهر ساری متوجه می شویم که شورای شهر ساری دارای چهار کمسیون  است و یک کمسیون از شورای شهر تهران بیشتر دارد.کمسیونهای شورای شهر ساری عبارتند از 1-کمسیون فرهنگی و اجتماعی به ریاست جمال باقری 2- کمسیون نظارت و بهداشت به ریاست آقای جمال باقری 3- کمسیون فنی و عمرانی به ریاست مهندس رضایی فرح آبادی 4- کمسیون بودجه و مالی

به اعتقاد نگارنده مطلب وجود کمیسیون نظارت و بهداشت جای سوال است؟نظارت بر چه چیز؟اگر نظارت بر پروژه های شهری است پس وظیفه کمیسیون فنی و عمرانی چیست و با وظایف این کمیسیون تداخل دارد.همچنین از نگاه قانونگذار اگر بخواهیم نگاه کنیم مقوله نظارت زیر مجموعه کمسیون توسعه و عمران و  مقوله بهداشت زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی است.بنابراین نظارت و بهداشت دو مقوله جداگانه از هم هستند و تشکیل کمیسیون نظارت و بهداشت نیز  پرسش برانگیز  است.بهتر آن است که شورا به جای کمیسیون نظارت و بهداشت مثلا کمیته بهداشت و سلامت و یا کمیته بهداشت و محیط زیست تشکیل دهد.

فرضا اگر هم درست باشد آیا این کمیسیون و همچنین سایر کمیسیونها مرتب تشکیل می شود.روال کار بر این است که طرحها و پیشنهاداتی که قرار است در شورا تصویب شود ابتدا در کمیسیونها مطرح می شوند  و بعد از کار کارشناسی در کمسیون به جلسه شورا آورده می شوند ولی چنین اتفاقی در شورای ساری نمی افتد.کمیسیونها مرتب تشکیل نمی شود و با توجه به نامه هایی که به شورا می آید همان نامه ها را فله ای به جلسه شورا می آورند و بدون کارشناسی فله ای تصمیم گیری می کنند و چیزی را تصویب می کنند.نتیجه  آن می شود که فرمانداری به خیلی از مصوبات شورا ایراد قانونی می گیرد.کار کارشناسی نیز در کمیسیونها اصلا صورت نمی گیرد و کمیسیونها ی شورا از هیچ کارشناسی دعوت بعمل نمی آورند.کمیسیونها باید کمیته های تخصصی داشته باشند چیزی که امروزه متاسفانه در شورای شهر ساری وجود ندارد.همه اینها نشان دهنده آن است که شورای شهر ساری برنامه ندارد.

شورا زمانی میتواند به رسالت واقعی خود عمل نماید که رابطه خود را با مرد م حفظ و تقویت نماید و از مشورت مردم در کار گروههای مختلف بهره گیرد. تشکیل کمیته های مختلف میتواند سرآغاز حرکتی نوین در عمر فعالیت شورای شهر ساری باشد، کاری که گذشتگان نکردند.

متاسفانه شورای شهر ساری دچار روزمرگی شده است و شهرداری هرچه می‌آورد شورائیان خواسته یا ناخواسته تصویب می‌کنند. در حالی که 7 نفر جمع شده اند تا به شهرداری برنامه بدهند. صحیح این است که به شهردار بگویند سال ۹۱ می‌خواهند مثلا این چهار پروژه در سطح شهر انجام شود.متاسفانه شورا برنامه‌ای برای شهرداری ندارد و دوم این که شورا در سیاستگذاری‌ها تابع شهرداری است. این به دلیل آن است که اعضای شورا از نظرات نخبگان و کارشناسان استفاده نمی کنند و هر عضو شورا بر درب اتاقش تابلویی نصب کرده با این مضمون رییس کمیسیون فلان و به جای دعوت از کارشناسان و یا مشاوره با یک کارشناس بعضا به مراجعه کنندگانی پاسخ می دهند که بیش از 50 درصدشان خواسته مالی از شورا دارند. مردم انتظار دارند شوراها با فعال کردن کمیته های تخصصی و بهره مندی از نقطه نظرات شهروندان و کارشناسان حوزه های مختلف برنامه هایی  را تدوین و عملیاتی کنند.

 بازتاب:مازندنومه/شمال پرس/صدای شمال/دریانیوز

http://www.mazandnume.com/?PNID=V13589

http://www.shomalpress.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1196:1391-02-15-20-43-23&catid=2:1389-07-05-08-29-57

http://sedayeshomal.com/News.aspx?id=4099

 http://www.daryanews.com/?NewsId=10691

 

 

از انتقاد تا سکوت استاندار مازندران

از انتقاد تا سکوت استاندار مازندران
- انتقاد استاندار از ورودیهای نامناسب شهرهای استان و در بوق و کرنا کردن کمک 5 میلیاردی استانداری برای زیباسازی ورودیهای شهرها

- بدهی دستگاه ها دولتی به شهرداریها و سکوت معنادار استاندار مازندران

محمد تیموری

: ورودی هر شهر اولین فضا ومحیط شهری است که هر کس به هنگام ورود و گذر با آن مواجه می شود. ورودی شهر باید طبق ضوابط شهری به گونه ای طراحی شود که با جذابیت تمام نشان دهنده هویت شهری ،سابقه تاریخی  ،فرهنگی واثارو جاذبه های دیدنی وگردشگری آن منطقه باشد.واحساس خوشایندومطلوب در بیننده ایجادکند.

از این رو ورودی شهرها وشهرستان اهمیت می یابد و تهیه طرح های اساسی برای ساماندهی مبادی وردی شهرها با هدف ارتقاء کیفیت محیطی ضرورت می یابد. مازندران سالانه پذیرای میلیونها گردشگر است. این گردشگران قبل از ورود به شهرهای مازندران با طبیعت زیبا  و وجود باغات  سرسبز،مصفا وجذاب مواجه می شوند و مبهوت طبیعت چشم نواز مازندران می شوند ولی با رسیدن به ورودیهای شهرهای مازندران از نامناسب بودن و نا زیبایی ورودیهای شهرها تالم خاطر پیدا می کنند و در داخل شهرها نیز از آشفتگی مبلمان شهرها متاسف می شوند. همچنین ورودی های شهرهای استان خارج از مباحث فنی ومهندسی ظاهر و شکل وجذاب نداشته و فاقد سیما و هویت شهری است.

اهتمام به مبلمان شهری ،  ایجاد بلوارمناسب و زیبا سازی وبهسازی مسیرها ،ایجاد فضای سبز، درختکاری و نورپردازی ،نصب المان با محوریت هویت شهری، جدولگذاری و رنگ آمیزی شاد از جمله اقداماتی است که شهرداری ها باید با جدیت پیگیری وعملیاتی کنند.

 تشکیل کارگروه زیباسازی شهرها در استانداری مازندران اتفاق میمونی است که با حضور و همکاری دستگاههای متولی می تواند در امر زیباسازی ورودیهای شهری و همچنین زیباسازی مبلمان شهری بسیار راهگشا و موثر باشد.

استاندار مازندران بارها از ورودیهای نامناسب شهرهای استان مازندران انتقاد کرده و در نشست اخیر خود با اصحاب رسانه نیز آن را تکرار کردند.استاندار از اصحاب رسانه خواست که علل نامناسب بودن ورودیهای شهرهای مازندران را از مدیران شهری مطالبه کنند و از شهرداران و شوراها بخواهند که در این باره توضیح دهند.

سید علی اکبر طاهایی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار داشته است که کارگروه زیباسازی شهرها را در استانداری راه‌اندازی کردیم.وی با بیان اینکه این کارگروه در گذشته، راه اندازی نشده بود، بیان کرده است برای تغییر وضعیت ورودی شهرها نیاز به بودجه کلان است و در این راستا 5 میلیارد ریال برای زیباسازی ورودیهای شهرهای استان اختصاص یافت.

انتقاد استاندار مازندران بجاست.اما آقای استاندار بهتر است بدانید که این دغدغه شما را بارها اهالی رسانه از شهرداران پرسیده اند و مدیران شهری عدم توجه کافی به ورودیهای شهرها را کمبود بودجه اعلام کرده اند و یکی از مهمترین دلایل کمبود بودجه را عدم وصول شدن مطالبات شهرداری از دستگاه های دولتی ذکر می کنند .

جناب آقای استاندار بهتر نیست به جای فقط گلایه کردن از ورودیهای نامناسب شهرهای مازندران و در بوق و کرنا کردن کمک 500 میلیونی استانداری برای زیباسازی شهرها، به دستگاه های دولتی تاکید کنید که بدهیهای خود به شهرداریها را پرداخت کنند و علاوه بر آن بودجه کافی در اختیار دستگاه های دولتی قرار دهید تا بدهیهای آنها به شهرداری پرداخت شود.مگر دستگاه های دولتی از خدمات شهری استفاده نمی کنند.چرا مردم فقط باید هزینه خدمات شهری را بپردازند. متاسفانه شهرداریها دیواری کوتاهتر از مردم پیدا نمی کنند و زورشان به دستگاه های دولتی نمی رسد و مدیران ارشد استان نیز به انتقادات اعضای شوراهای شهر به عنوان افرادی که ناظر بر فعالیت شهرداریها هستند توجه نمی کنند و سکوت اختیار می کنند.

هم اکنون دستگاههاي اجرايي استان مازندران مبالغ بسيار هنگفتي را به شهرداريها بدهكارند.به عنوان نمونه یکی از اعضای شورای شهر رامسر در اواخر سال گذشته اعلام کرد میزان بدهی ادارات و نهادهای دولتی رامسر به شهرداری رامسر  معادل یک هفتم بودجه سالانه شهرداری است.همچنین میزان مطالبات شهرداری ساری از دستگاهای دولتی 16 میلیارد تومان است یعنی یک پنجم بودجه سالانه شهرداری. افزايش ارقام‌ بدهي‌ سازمان‌ها و مراكز مختلف دولتي به شهرداري، در حالي نگران‌كننده است كه وصول اين طلب‌ها، سير مطلوبي ندارد. در اين ميان،‌ شهرداري همچنان مجبور به ارائه خدمات به ادارات دولتي،‌ مراكز درماني،‌ شركت‌ هاي خدماتي دولتي،‌ نيروي انتظامي و نظامي و بسياري ديگر از نهادها خواهد بود اما دستگاه‌هاي ياد شده با اطمينان از اينكه شهرداري خدمات عمومي خود را قطع نخواهد كرد،‌ همچنان از پرداخت بدهي خود طفره مي‌روند.یقینا اگر این مطالبات پرداخت شود بسیاری از کارهای عمرانی نیمه کاره تکمیل خواهد شد و شاهد تحولاتی در شهرها خواهیم بود که زیباسازی ورودی شهرها را نیز شامل می شود.

جالب آنکه اگر دستگاه های دیگر مطالباتی از شهرداریها داشته باشند کوتاه نمی آیند و بعضا در خبرها داشتیم که برق آتش نشانی یک شهر را قطع کرده اند و یا مثلا با حکم قضایی حساب شهرداری قائم شهر را به خاطر اختلاف حسابی با اوقاف چند روز مسدود کردند و با این کارها مطالباتشات را وصول کرده اند اما شهرداریها چنین اقداماتی را با دستگاه های دولتی نمی توانند انجام دهند.مطالبات شهرداری ساری از فروشگاه رفاه خود دلیلی بر این مدعاست.راستی خود دستگاه قضایی استان که در خیابان مازیار ساری  ساخت و ساز می کند حق و حقوق شهرداری را پرداخت می کند؟!

در پایان ضروری است شهرداری ها در راستای دریافت حق و حقوق شهرداری از دستگاه های دولتی که همانا حق و حقوق شهروندان است اقدام کرده و در این خصوص تا حصول نتیجه موضوع را با جدیت کامل دنبال کنند.
 

بازتاب:صدای شمال / شمال امروز

http://sedayeshomal.com/News.aspx?id=3927

http://shomaleemrooz.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7254

 

نقدی بر نشست خبری استاندار مازندران؛

نقدی بر نشست خبری استاندار مازندران؛
پاسخ گو بودن و صادقانه پاسخ گو بودن،«فرهنگ»مي خواهد!
محمد تیموری- mtaimory@gmail.com

بعد از مدتها توسط روابط عمومي استانداری ترتيب يك نشست خبري با استاندار مازندران داده شد و مطبوعات احضار شدند تا در اين شو شركت كنند!
در این نشست که از ساعت 10 صبح شروع شد سقف جلسه ساعت 1 اعلام شد و بعد از سخنان مدیر روابط عمومی استانداری، مهندس طاهایی استاندار مازندران تا ساعت 11:45 دقیقه (بیش از یک و نیم ساعت) یعنی بیش از نیمی از وقت جلسه را به موعظه و داستان تعریف کردن پرداخت.البته موعظه خوب بود و داستانها آموزنده ولی وقتی نشست مطبوعاتی برگزار می شود اولویت با پرسشهای خبرنگاران است.
جلسه مصاحبه مطبوعاتی استان مازندران در حالی پایان یافت  که برخی از خبرنگاران بدون آن كه بتوانند پرسش هاي جدي خود را مطرح كنند تا جوابي دريافت نمايند،دست از پا درازتر با وعده سرخرمن جلسه ديگر در آينده ،با كلي ناراحتي و پرسش مطرح نشده و جواب نگرفته از سالن نشست خبري خارج شدند.مشكل البته به جامعه مطبوعاتي و روزنامه نگاران و خبرنگاران هم بر مي گردد.متاسفانه بعضي خبرنگاران به عمد يا به سهو،با برنامه ريزي قبلي يا از روي ناآگاهي و كم تجربگي،اجازه طرح پرسش هاي اساسي در رابطه با مشكلات و معضلات اصلي استان را نمي دهند و با طرح سوال هاي كم اهميت و حاشيه اي عملا همان وقت محدود به اصطلاح نشست خبري و مصاحبه مطبوعاتي را هم مي كشند.
اين يك واقعيت است كه مطبوعات استان ما از وجود خبرنگاران حرفه اي وتوانا و آگاه به زواياي مسائل مختلف،بي بهره است.برخی افراد با طرح سوالات انحرافي و بي اهميت باعث مي شوند كه طرف مصاحبه هم به كوچه علي چپ بزند و به اصطلاح به جاده خاكي برود و از پاسخ گويي به پرسش هاي اساسي در حيطه مسئوليتي كه پذيرفته است،طفره برود و وقت جلسه گرفته شود و به ناگاه اعلام شود كه وقت اذان است و فريضه نماز واجب تر از هر كاري و لاجرم پايان مصاحبه مطبوعاتي را اعلام کنند و داد و فغان خبرنگاران دلسوز و متعهد را درآورد.كسي هم نيست كه بگويد بسيار خوب،بعد از نماز مصاحبه را ادامه مي دهيم.البته بايد دانست كه پاسخ گو بودن و صادقانه پاسخ گو بودن،«فرهنگ»مي خواهد!مسئول بايد به «توسعه اخلاقي و انساني وفرهنگي»رسيده باشد تا با صبر و حوصله به حق پرسشگري مردم و رسانه ها گردن بنهد.اصحاب مطبوعات و روزنامه نگاران و خبرنگاران متعهد و دلسوز هم بايستي متوجه باشند كه هميشه لازم نيست چندين ساعت از وقت گران بهاي خود را براي چنين نشست هاي خبري بي نتيجه اي تلف كنند و آخرالامر هم  دست از پا درازتر و با اعصاب خرد شده به محل كار خود برگردند.مي توان بي توجه به چنين جلسات فرماليته اي،قلم برداشت و به نقد و طرح پرسش و مطالبات مردم پرداخت.لازم نيست پرسش هاي بي جواب مان روزها و ماه ها درفضاي ذهني مان بچرخند و همچنان فرصت طرح شان به صورت رو در رو با مسئولان پيش نيايد.بهترين راه ،حفظ شان مطبوعاتي و روزنامه نگاري و ملعبه دست روابط عمومي ها نشدن است.قلم كه هست و ستون هاي مطبوعات! و سایتهای فعال.  در اينجا بايد به چالش كشيد و نقد كرد و به طرح پرسش پرداخت.
علی ایحال نگارنده مطلب پرسشهایی داشت که بی پاسخ ماند و از جانب سایر خبرنگاران نیز مطرح نشد چون آخرین وضعیت جاده کنارگذر ساحلی رامسر- نور و شبهات پیرامون آن؛ساخت نمایشگاه بین المللی در مرکز استان مازندران،دلایل تعلل در تکمیل کمربندیهای شهرهای شمالی؛بدهی های دستگاه های دولتی به شهرداریها؛خروج پادگان ساری؛نبود مرکز همایشهای آبرومند در ساری؛دلایل تعلل در ساخت پارک موزه دفاع مقدس مازندران؛گرانیهای افسار گسیخته و عدم نظارت؛توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی،دلایل کندی یکپارچه سازی و تسطیح اراضی؛واردات گندم از قزقیزستان برای استان ؛جذب سرمایه گذار ،توضیح درباره ابطال انتخابات حوزه تنکابن و رامسر و چرایی آن ؛دلایل برگشت برخی بودجه ها ؛هزینه نشدن برخی بودجه های دریافتی در محل خود؛حمایت از سازمانهای مردم نهاد و گزارش کار در این زمینه به صورت شفاف و.....

 بازتاب:سلام مازندران/ شمال امروز /اصولگرا

http://www.salammazandaran.com/view.asp?Content=View&CID=1&CsID=4&ID=1814

http://shomaleemrooz.com/index.php?option=com_content&view=article&id=7255

 http://www.osoulgara.com/shownews.asp?id=8617

 

مصاحبه با آقامیری عضو شورای شهر ساری

سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر ساری:

تملک پادگان از اوجب واجبات است.پادگان مکان مناسبی برای نصب مجسمه اسبها می باشد.

 

سید محمد آقامیری عضو شورای اسلامی شهر ساری در گفتگوی اختصاصی به سوالات مطرح شده پاسخ داد. وضعیت تعیین تکلیف پادگان ساری،بی برنامگی در مدیریت شهری، تعیین تکلیف حریم محدوده شهر و الحاق پارک جنگلی به ساری در منطقه پایین دزا، خواهرخواندگی ساری و نجف اشرف،مصوبات سفر،جذب سرمایه گذار،استفاده از ظرفیتهای نمایندگان مهمترین مباحث مطرح شده در این گفتگو است. آنچه در ذیل می آید مهمترین سرفصلهای سخنان این عضو حقوقدان شورای شهر است.

 

تملک پادگان از اوجب واجبات است.پادگان مکان مناسبی برای نصب مجسمه اسبها می باشد.

از نظر جامعه شناسی وجود پادگان در داخل شهر به مفهوم وجود مردم سرکوبگر در آن شهر است.به همین خاطر وجود پادگانها در دنیای امروز در شهرهای مدرن و توسعه یافته مذموم است و پادگانها به نقاط استراتژیک خارج شهر انتقال یافته اند.در گذشته پادگان ساری بدلیل نبودن دیوار اطراف آن یک مرکز فضای سبز بود.از دو طرف بلوار ارتش و خیابان مازیار قابل تردد بود و دارای درختان سروی است که بیش از 150 سال قدمت دارند.در صورت برداشتن دیوارهای دو طرف خیابان یکی از مراکز فضای سبز و تفرج شهر ساری به عنوان نماد میدان بزرگ در مرکز استان نظیر شهرهای بزرگ دنیا می تواند هویتی دیگر به شهر ساری ببخشد.علت اینکه با تجاری شدن مخالفم این است که تنها مرکزی که در ساری باقی مانده همین فضای 12 هکتاری پادگان بوده که حدود 3 هکتار از قسمت میدان راه آهن تا دادسرای نظامی به مرور زمان مورد ساخت و ساز  قرار گرفت.

پادگان هنوز تملک نشده متاسفانه مسوولین استانی با طرح در کمسیون ماده 5 و غفلت شهردار از خواست عمومی مردم و مصوبه شورای شهر(البته با مخالفت این جانب)ٰمتاسفانه اشتباه دیگری در حال وقوع است.به جای هزینه 17 میلیارد تومانی پل کابلی داراب که هیچ تملک در آن طرف پل انجام نشده است تملک پادگان از اوجب واجبات است.داخل پادگان ساختمانهایی به طرحهای انگلیسی به شکلهای زیبا وجود دارد که در صورت تملک به عنوان نگارخانه فرهنگسرا و یا موزه می تواند استفاده شود.این پادگان در دوران دفاع مقدس محل نگهداری چند هزار اسیر عراقی بوده که با از بین بردن دیوارهای پادگان و سیم خاردارها می تواند به عنوان نماد صلح معرفی گردد و هویت شهر ساری را به عنوان یک شهر صلح طلب بیشتر نمایان سازد.

به نظر من با تملک پادگان به عنوان بزرگترین میدان فضای سبز ساری و با انتقال مجسمه اسبها بدلیل چشم انداز دو خیابان مازیار و بلوار ارتش یقینا مکان مناسبی برای نصب مجسمه اسبها می باشد.

 

برنامه ها از دل پژوهشکده های شهری بیرون می آیند.هنر استفاده از ظرفیت نخبگان در شورا وجود ندارد.

برنامه ها از دل پژوهشکده های شهری بیرون می آیند. شوراها و شهرداریهای شهرهای بزرگ پژوهشکده دارند.برنامه ها را پژوهشکدها ارائه می دهند.طرحهایی مثل طرح جامع ترافیک شهری باید در پژوهشکده بررسی شوند.در مورد روان سازی ترافیک بدون استفاده از وسیله نقلیه باید یک جامعه شناس نظر دهد.مدیرانی که بازنشسته می شوند یا به دلایل سیاسی هر از چند گاه به حاشیه رانده می شوند اینها گنجینه های پنهان در شهر هستند.در صورتی که شورا هنر به کار گیری اینها را داشته باشد برای تولید فکر برای برنامه ریزی می تواند از صدها نخبه فرهنگی اجتماعی ورزشی علمی مدیریتی به طور رایگان استفاده کند.این هنر هنوز در شورا ایجاد نشده است.

...............

ادامه نوشته

مصاحبه با شهردار ساری

سید علی حجازی شهردار ساری :

آغاز ساخت کارخانه تولید برق از زباله در ساری تا پایان سال؛ برگ زرینی از خدمات تاریخی شهرداری و شورای دوره سوم

 

اشاره:

مهندس سیدعلی حجازی شهردار ساری در انتهای یک روز پرکار در شهرداری هنگام غروب و در حالی که از کارهای روزانه خسته به نظر می رسید در طبقه هفتم عمارت شهرداری با صبر و حوصله به سوالات پاسخ داد.آنچه در زیر می آید مهمترین سرفصلهای  سخنان شهردار ساری در پاسخ به سوالات مطرح شده است.

 تصویر خبر

ضعف در کارهای فرهنگی و زیباسازی شهر دو ایراد مهم شهرداری طی چهار سال گذشته

طی این چهار سال بیشتر به کارهای عمرانی پرداختیم و مشغول برخی وظایف روزمره بودیم و از کارهای فرهنگی غافل شدیم.همچنین به زیباسازی شهر کمتر توجه کردیم.به شهروندان ساروی این قول را می دهم که در سال 91 اجرای کارهای فرهنگی و زیبا سازی به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد.تحول در کارهای فرهنگی با تشکیل اداره فرهنگی اجتماعی کلید خورده است. برای زیباسازی سیمای شهر نیز مشاور انتخاب کردیم و از ابتدای سال 91 برای زیبا سازی فضای شهر از بافت مرکزی شهر شروع به  کار می کنیم.

 

ادامه نوشته

بی برنامگی مهمترین ضعف مدیریت شهری ساری

بی برنامگی مهمترین ضعف مدیریت شهری ساری

محمد تیموری

mtaimory@gmail.com

جلسات پرسش و پاسخ یکی از اعضای شورای ساری از شهردار حداقل این نتیجه را داشت که ضعف های مدیریت شهری را آشکار ساخت.

هم اکنون مدیریت شهری ساری یعنی هم شورا و هم شهرداری علی رغم تلاش های صورت گرفته در دوره سوم شورای اسلامی از نظر افکار عمومی در مرحله استیضاح هستند.

البته مسوولان ارشد استان و حتی نمایندگان ساری در مجلس شورای اسلامی را نیز باید استیضاح کرد چرا که  در پیگیری مطالبات شهروندان و همکاری با شورا و شهرداری ضعیف عمل کرده اند؛مسوولانی که برای توسعه شهر ساری قول هایی دادند اما به قول هایشان عمل نکردند.

جای بسی تاسف است که چرا نمایندگان ساری،اعضای شورا و شهردار را در گرفتن مطالبات و پیگیری مصوبات سفر هیات دولت همراهی نکرده اند!

اما نکته ای که باید بدان در این مقطع توجه داشت این است که افکار عمومی متوجه شده اند شورا و شهرداری فاقد یک برنامه مدون برای توسعه شهر ساری هستند.

 یکی از آخرین پرسش های عضو شورا-محمد آقامیری-از شهردار این بود که آیا او برنامه چهار ساله یا پنج ساله دارد که شهردار صراحتا اعلام کرد هیچ برنامه ای ندارد.در واقع توپ بی برنامگی را شهرداری و شورا در زمین یکدیگر می اندازند.

رشد سريع شهر ساری از نظر جمعیتی و الحاق محلات جدید به شهر طی سالیان اخیر موجب شده كه نياز به تدوين چشم انداز راهبردي در ابعاد مختلف مديريتي، اجتماعي، اقتصادي، كالبدي و ... براي شهر به يك ضرورت بدل شود.

به علاوه شهر در حال حاضر مواجه با مسائلي است كه پيشتر وجود نداشته و يا بسيار كم اهميت بوده است. همچنین انتظارات شهروندان اکنون متفاوت از چند سال گذشته است.

فقدان هماهنگي كافي ميان سازمان های تابعه شهرداری كه تعدادشان زیاد شده و فقدان مدیریت هماهنگ ، موجبات اسراف در هزينه هاي شهري را فراهم مي كند. از اين رو وجود يك طرح راهبردي براي مديريت توسعه شهري و حركت در مسير تعالي ضروري به نظر مي رسد.

تدوين سند استراتژي توسعه شهر به عنوان ابزار موثري براي کمک به ايجاد فرآيندهاي تصميم سازي مشارکتي به منظور تامين توسعه پايدار و افزایش رفاه شهروندان، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.این سند حتی برای شوراها و شهرداران بعد هم باید الگوی کار باشد.

مديراني كه در شهرداري ها نیز منصوب مي شوند بايد با این سند آشنایی کامل داشته و بصيرت استراتژيكي، مالي، محيطي و مديريت شهري داشته باشند.اگر نظرات نخبگان و کارشناسان در تدوین این سند گنجانده شود با تغییر مدیران شهری در اجرای آن خللی ایجاد نخواهد شد.

هم اکنون بسياري از شهرهای مازندران به استراتژي هاي گسترش توريسم نیاز دارند. باید اين استراتژي ها بايد به نحوي طراحي شده و مشخص باشند که رشد و تجديدساختار شهرها را شتاب دهند و علاوه بر آن بايد بخش خدمات را تنوع بخشيده و باعث ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری شوند و فرصت هاي شغلي را براي جوانان و كارگران بيكار ايجاد كنند.

شهردار ساری که شهردار نمونه در بخش گردشگری معرفی شد و بنر بزرگ خود را در شهر نصب کرد زمانی نمونه است که از محل گردشگری بتواند درآمد برای شهروندان کسب کند؛آن موقع باید بنر خود را بزرگ نصب کند.

 

 مشاهدات عینی در نقاط مختلف جهان نشان داده است که تغييرات اقتصادي شهرها در مدت زماني بين 10 تا 20 سال حادث مي شود. اگر سياست هاي تکميلي که اتخاذ مي شود نيز همراه و همسو با استراتژي هاي توسعه شهر باشد ، مسير توسعه سريع تر طي شده و ميزان آن نیز بيشتر خواهد بود.

اما متاسفانه مدیران شهری ساری از نگاه مهندس عمران شهر را می بینند.ضرورت به کارگیری مشاوران مجرب و کارشناسان دارای دانش مدیریتی و استفاده از نظرات برنامه ریزان شهری کاملا برای توسعه شهر ساری مشهود است.

 مدیران شهری ساری باید بدانند تا برنامه نداشته باشند وضع به همین منوال است.به جای استیضاح شهردار و جبهه گرفتن در مقابل یکدیگر به فکر تدوین یک برنامه توسعه برای شهر ساری باشيد.

نگارنده مطلب پیشنهاد می کند شورا و شهرداری همایشی تحت عنوان توسعه شهر ساری برگزار کنند تا این همایش پیش نیازی برای برنامه توسعه شهری  و خروجی این همایش تدوین سند راهبردی  توسعه شهر ساری باشد.

لازم به ذکر است بهتر است این همایش را یکی از دانشگاه های ساری با حمایت شورا و شهرداری برگزار کند تا وجاهت علمی لازم را داشته باشد.

 

چه کسی در استان مازندران مسوول اجرای بخشنامه ممنوعیت استفاده شخصی از خودروهای دولتی است

چه کسی در استان مازندران مسوول اجرای بخشنامه ممنوعیت استفاده شخصی از خودروهای دولتی است

 

محمد تیموری

mtaimory@gmail.com

قبح استفاده شخصی از اتومبیل های دولتی امروز آن قدر شکسته شده که به  وفور  استفاده شخصی اموال دولتی در خیابان ها دیده می شود.

فرقی نمی کند درمانگاه دکتر بروی یا شب به مهمانی.همه جاي خیابان ها جولانگاه خودروهاي دولتی است.اختلاس های بزرگ هم از بی توجهی به همین قانون شکنی ها شکل مي گيرد.

کساني که خاطرات دو دهه قبل را به ياد دارند حتماً با خودروهايي مواجه شده‌اند که با وجود دارا بودن پلاک شخصي عبارت «استفاده اختصاصي ممنوع» حک شده بود که نشانگر دولتي بودن آن خودروها بود.

در آن روزگار مأموران راهنمايي و رانندگي موظف به برخورد قاطع با متخلفان از قانون و استفاده‌کنندگان از خودروهاي دولتي براي امور شخصي بودند و حرمت اين کار از نظر شرعي نيز مورد تأکيد همگان بود.

 

اين روند رفته‌رفته تغيير کرد و کار به جايي رسيد که عبارت «استفاده اختصاصي ممنوع» از بدنه خودروهاي دولتي محو شد و اين خودروها مورد استفاده شخصي قرار گرفت.

بعد از انتخاب فرم جديد براي پلاک خودروهاي دولتي (رنگ قرمز براي ماشين‌ها، رنگ آبي براي موتور سيکلت‌ها و انتخاب پلاک مشخص براي خودروهاي نظامي) بار ديگر محدوديت‌هايي در استفاده شخصي از خودروهاي دولت به وجود آمد.

به دليل برخي از بي‌توجهي‌ها در سال‌هاي اخير قبح استفاده از خودروهاي دولتي براي کارهاي شخصي شکسته شد و کار به جايي رسيد که کارکنان دستگاه‌ها حتي براي شرکت در مجالس عروسي و يا مسافرکشي از ماشين‌های دولتي استفاده مي‌کنند.

حجم استفاده شخصي از خودروهاي دولتي بعد از سهميه‌بندي بنزين و به خصوص کاهش سهميه خودروهاي شخصي افزايش يافته و علاوه بر روزها که خودروهاي دولتي حتي گاهي با راننده در خدمت مديران و کارکنان عالي‌رتبه دستگاه‌ها هستند، شب‌ها نيز خيابان‌هاي شهرها جولانگاه خودروهاي دولتي است که مشاهده آنها بسیار جای تعجب دارد.

 در بخشنامه اي که چند سال پیش  با امضاي سرپرست نهاد رياست جمهوري به همه دستگاه هاي دولتي ابلاغ شد،آمده: " هرگونه استفاده شخصي از خودروهاي با پلاک دولتي ممنوع بوده و در صورت مشاهده تردد در خارج از ساعات اداري و بدون برگ مأموريت، نيروي انتظامي موظف به توقيف خودرو مي‌باشد "

اکنون پرسش این است که نهادهای مسوول در زمینه اجرای این مصوبه چه اقدامی کرده اند؟ استاندار به عنوان عالی ترین مقام استان پاسخگو باشد و نیروی انتظامی گزارش دهد چند دستگاه از این خودروها را متوقف کرده است؟

با پول بنزین لیتری 700 تومان که متخلفان برای استفاده شخصی مصرف کرده اند چه پروژه هایی را که نمی شود در استان اجرا کرد.

اصلا ما رسانه ها چه کار کردیم؟عکاسان خبری ما چند تا عکس از این تخلف گرفته اند؟آنهایی که ادعای کارشناس بودن را دارند و خود را آگاه به موضوعات مدیریت می دانند چه کار کرده اند؟

آقای استاندار شما که گاهی اوقات سفرهای اروپایی می روید و از کارخانه زباله سوز در سوئد برای مان در نشست های خبری تعریف می کنید آیا خبر دارید سال گذشته شهردار استکلهم به دلیل اینکه از سهمیه بنزین خودروی شهرداری،خودروی شخصی خود را بنزین زده بود(وقتی که رسانه ها فهمیدند) مجبور به استعفا شد؟چرا از سیستم اداری درست و نظارت قوی آنجا بر دستگاه ها نمی گویید؟

اکنون برای شما در این فرصت قصه يک شهردار را روایت می کنم و در پایان هم متن بخشنامه را می آورم،باشد که پیگیری کنید.

شهردار استکلهم -پایتخت سوئد- که همزمان ریاست یکی از احزاب این کشور را نیز برعهده داشت ناگهان بدون مقدمه و به صورت ناگهانی خود را در میان موجی از انتقادات و خشم کم نظیر مردمی دید و از طرف مطبوعات و رسانه ها به فساد مالی متهم شد.

وی در نهایت مجبور به کناره گیری از سمت شهردار استکلهم شد. تمام اتهام شهردار استکلهم این بود که خانم شهردار با استفاده از کوپن های دولتی (ژتون)، برای خودروی شخصی خود بنزین زده بود!

منتقدان و مطبوعات در سوئد گفته اند: اگر شهردار از اموال عمومی استفاده شخصی کند پس دیگر کارمندان شهرداری با اموال عمومی به دست آمده از مالیات های عمومی، چه می کنند و این مبالغ را چگونه هزینه می کنند؟

البته شهردار استکلهم در واکنش به این انتقادات قسم یاد کرد که در پمپ بنزین، متوجه جا گذاشتن کیف پول خود می شود و لذا مجبور شده از کوپن های دولتی برای پرداخت هزینه بنزین استفاده کند.

وی اضافه کرد: در این شرایط چه باید می کردم ؟ آیا باید با پای پیاده به شهرداری می رفتم یا اینکه از سایر شهروندان پول قرض می گرفتم؟ من فقط کیف پولم را جا گذاشته بودم.

البته مطبوعات و منتقدان این توجیه های خانم شهردار را نپذیرفته و گفتند: این توجیه ها برای شهردار استکلهم مناسب نیستند و وی می توانست به جای خیانت در امانت، خودروی خود را ترک و از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مقصد استفاده کند.

شهردار استکلهم علاوه بر کناره گیری از سمت خود، از جایگاه حزبی اش نیز به عنوان رئیس حزب، کنار گذاشته شد تا به کلی از صحنه سیاسی سوئد حذف شود.

 

و اکنون متن بخشنامه:

بخشنامه به كليه وزارتخانه‌ها، سازمانها و استانداري‌هاي سراسر كشور

احتراماً، در راستاي اجراي بخشنامه شماره 68963 مورخ 1/5/1386 (پيوست) و در جهت صيانت از حقوق بيت‌المال و صرفه‌جويي در مصرف سوخت و بهره‌برداري بهينه از منابع و امكانات و با توجه به آيين‌نامه چگونگي استفاده از خودروهاي دولتي موضوع تصويب‌نامه شماره (189211/ت34191هـ مورخ 21/11/1386) هيأت محترم وزيران كليه دستگاه‌هاي اجرايي مكلند اقدامات ذيل را اعمال نمايند.

1ـ هرگونه استفاده شخصي از كليه خودروها با پلاك دولتي كه در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي مي‌باشد چه به صورت موردي و چه به صورت در اختيار موضوع اين بخشنامه ممنوع مي‌باشد و در صورت مشاهده تردد خودروهاي موصوف در خارج از ساعات اداري و بدون برگ مأموريت نيروي انتظامي موظف به توقيف خودرو مي‌باشد.

2ـ كليه دستگاه‌ها موظفند تمام خودروهاي فرسوده خود را شناسايي، جمع‌‌آوري و از چرخه بهره‌برداري خارج نمايند.

3ـ چنانچه نيروي انتظامي به دليل عدم رعايت بخشنامه خودرويي را توقيف نمايد رد خاطي و مقام مسئولي كه اجازه استفاده از صادر نموده به عنوان متصرف غيرمجاز در اموال عمومي تحت تعقيب قرار گرفته و مورد برخورد قضايي و انظباطي قرار گيرد.

 

4ـ ترخيص اين قبيل خودروها منوط به اعلام مراجع قضايي و معرفي نماينده از سوي سازمان مربوطه مي‌باشد.

5ـ مسئوليت نظارت و اجراي دقيق اين بخشنامه به عهده بالاترين مقام دستگاه خواهد بود.

امضا: اسفنديار رحيم مشايي

رئيس دفتر رئيس جمهوور

 

 

پدیده مذموم پذیرایی دستگاه های دولتی مازندران از مهمانانشان با میوه های وارداتی؛ نمک بر زخم تولیدکنن

پدیده مذموم پذیرایی دستگاه های دولتی مازندران از مهمانانشان با میوه های وارداتی؛ نمک بر زخم تولیدکنندگان

یادداشتی از:محمد تیموری

mtaimory@gmail.com

در فصل برداشت مرکبات و در حالی که صدها تن مرکبات مرغوب مازندران بدلیل واردات بی رویه پرتقال از ترکیه و چین و نارنگی پاکستانی روی دست تولیدکنندگان مانده است بعضا مشاهده می شود که برخی از دستگاه های دولتی و یا نهادهای مدنی با میوه های وارداتی از مهمانانشان پذیرایی می کنند.جای بسی تاسف است که برخی مدیران در حالی برای عکاسان ژست می گیرند که در جلوی آنها ظرف میوه پر از نارنگی پاکستانی یا پرتقال چینی وجود دارد.نمونه های آن هم فراوان است.چندی پیش منتخبان مردم ساری در شورای شهر ساری با نارنگی پاکستانی از مهمانانشان پذیرایی می کردند که با تذکر جدی رسانه ها مواجه شدند. متاسفانه تب واردات انواع میوه به بازار داخلی آن چنان روند افزایشی داشته که حتی سازمان های دولتی در مازندران نیز با میوه های وارداتی پذیرای مهمانان می شود! و به این ترتیب برای انواع میوه تولیدی استان، سرنوشتی جز ماندن و پوسیدن در انبارها نمی توان تصور کرد.البته این قصه سر دراز دارد.نمونه آن در ایام عید نوروز و هنگام برگزاری ستاد تسهیلات سفر، سازمان گردشگری مازندران با پرتقال چینی از مهمانان پذیرایی می کرد!!! جالب آن است که اين ميوه هاي وارداتي را با قيمتهاي چند برابر نسبت به توليدات داخلي خریداری می کنند.

مازندران مهم ترین تامین كننده مركبات در كشور است و نقش اساسی را در تنظیم بازار شب عید این محصول بر عهده . واردات بی رویه انواع میوه ، به صورت جدی نه تنها باغداری ، بلكه معیشت و اقتصاد مردم این خطه را تهدید می كند. با وجود افزایش قابل توجه تولید انواع مركبات در استان ، شاهد واردات بی رویه انواع میوه از كشورهای مختلف با كیفیت به مراتب پائین تر ، آن هم در زمان برداشت مركبات هستیم.مركبات وارداتی با قیمت كاذب و ظاهری فریبنده در اختیار مصرف كنندگان قرار می گیرد. آسیب های اقتصادی ناشی از واردات این نوع محصولاتی كه در كشور به اندازه كافی تولید می شود ،علاوه بر ضررهای اقتصادی كه ازجیب خریدار هزینه می شود ، موجب بی رغبتی تولیدكنندگان و در نتیجه ایجاد انگیزه تغییر كاربری نامناسب اراضی كشاورزی می شود كه خسارات جبران ناپذیری را برای بخش تولید كشور در پی خواهد داشت.

البته شهروندان نیز باید از خرید میوه وارداتی خودداری کنند.وقتی میوه داخلی داریم چرا میوه خارجی می خریم و مصرف می کنیم؟بدون شک پذیرایی دستگاه های دولتی با میوه های وارداتی در استان مازندران پدیده نامیمونی است که به هیچ عنوان زیبنده استان همیشه سرسبز مازندران نیست.به نظر می رسد در این زمینه استاندار مازندران نیز باید تذکراتی را به مدیران بدهد همچنان که توصیه های ایشان به استفاده از گلهای طبیعی به جای گلهای مصنوعی در همایشها و سمینارها کارگر افتاد و امروزه در برنامه ها و سایر موارد در ادارات از گلهای طبیعی استفاده می شود.

 

 

 

فراخوان اولين جشنواره وبلاگ نويسي دفاع مقدس شمال كشور

فراخوان اولين جشنواره وبلاگ نويسي دفاع مقدس شمال كشور

به مناسبت  فرارسیدن سي و يكمين سالگرد آغاز جنگ تحمیلی علیه جمهور اسلامي ایران و حماسه‌ی هشت سال مقاومت و پایداری؛ انجمن رسانه هاي مجازي مازندران با همكاري(   بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران و اداره كل آموزش و پرورش مازندران )  اولين جشنواره  وبلاگ نويسي دفاع مقدس شمال كشور را برگزار مي كند

تمامي وبلاگ نویسان و علاقمندان عرصه وب مي توانند درحوزه دفاع مقدس و شهادت و ايثار در اين جشنواره  وبلاگ نویسی شرکت نمایند.

 

شرايط شركت در جشنواره :

1 – حداکثر تاریخ ایجاد وبلاگ 10 آبان ماه 90

2 – وبلاگ می تواند کار گروهی یا فردی باشد.

3 – وبلاگ می تواند تمامأ یا حداقل نیمی از آن به دفاع مقدس و ايثار و شهادت اختصاص داشته باشد.

4- درتهیه ی محتواي وبلاگ می توان از عناصر گرافیکی،صوت،عکس،فیلم ونقاشی متحرک استفاده کرد.

5 – داوري جشنواره در دو بخش پست محور و مجموعه وبلاگ انجام خواهد شد

 

 

 

 موضوعات پیشنهادی وبلاگها

1- ولايت فقيه و دفاع مقدس

 2– دفاع مقدس و دستاوردهاي آن در بخشهاي مختلف

3– مازندران ، گيلان و گلستان در دفاع مقدس

4– شهادت و ايثار  (همگام با شهدا و سرداران شهيد )

5– دفاع مقدس و رسانه ها

6– موضوعات آزاد در مورد دفاع مقدس

 

 

 زمان جشنواره : از 26 شهريور 1390 تا  30 آبان ماه 90

 

اختتامیه و همایش پایانی :‌ هفته بسيج آذر90

 

علاقمندان مي توانند جهت ثبت نام در اين جشنواره به سايت اينترنتي انجمن رسانه هاي مجازي مازندران به آدرس www.arm-mz.ir مراجعه نمايند .

به برگزيدگان در بخشهاي مختلف جوايز نفيسي اهداء خواهد شد

 انجمن رسانه هاي مجازي مازندران در اين دوره از سايتها و پايگاههاي مجازي كه بيشترين اخبار و گزارشهاي ويژه را در زمينه دفاع مقدس تهيه و منتشر نمايند شناسايي و از مديران آنها تجليل خواهد كرد

 

گزارش مراسم رونمايي از سرديس سرداران شهيد طوسي،نوبخت و نبوي

گزارش از :محمد تيموري-كانون خبرنگارن دفاع مقدس مازندران

 سردار علیجان میرشکار مدير كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس مازندران:ما نه در دوران دفاع مقدس و نه در زمان دوران حال نتوانسته ایم گوشه ای از فعالیتها و رشادتهای این عزیزان را به تصویر بکشیم . تقاضای من از این جمع که عمدتاً از يادگاران دفاع مقدس و  خانواده های شهدا هستند این است هر گونه آثاری از شهدا دارند را به بنیاد بدهند تا بتوانیم پس از جمع آوری منتشر نمائیم.

 

استاندار مازندران:این شهیدان نمونه هایی از راست مردان راست کردار بودند.

 سردار مرتضي قرباني:سرداران شهيد طوسي،نوبخت و نبوي سمبل مقاومت،شرف و عزت هستند.

 آيت الله طبرسي:ارزشهای ایثار و شهادت باید برای نسل جوان جامعه تبیین شود.

 مقدمه:

شب عملیات والفجر 8 بود.یک شب عجیب و به یاد ماندنی بود .لحظات و صحنه هایی اتفاق مي افتاد  كه در هیچ جای تاریخ به غیر از حادثه کربلا  تكرار نشده بود. در منطقه اروند کنار در یکی از خانه های روستا در یک اتاقی که حالا دیگه خونه نبود و با وجود اون همه گونی های پر از خاک اون سنگر رزمندگان شده بود . شب بود و رزمندگان غيور ما در اتاق زیر نور فانوس در حال مناجات يا در حال نوشتن وصیت نامه بودند، بعد از لحظاتی نجوای بچه ها و صدای گرم حاج صادق آهنگران که از طریق یک واکمن کوچک پخش میشد. شعر حاج صادق این بود : نموده خاموش عزیز زهرا، چراغ خیمه اش را در شب عاشورا ، به یاران فرمود شب است و تاریک ، شبانه هر که میخواهد رود زین صحرا . آری صدای حسین بن علی به اروند کنار و بچه های لشكر 25 کربلا رسید و آنها با اشک و گریه  همان چیزی را گفتند که زهیر به امامش گفت که ای حسین اگر من فردا کشته شوم و مرا قطعه قطعه کنند و بسوزانند و خاکستر مرا به باد دهند و دوباره زنده شوم تا صدبار این کار را بکنند هرگز از یاری تودست بر نمیدارم . لشكر 25 كربلا آن شب کربلایی بود و ندای یا لیتنی کنت معک سر میداد . عده ای و صیتنامه مینوشتند ، عده ای درحجله شهادت حنا به دست و پایشان میزدند و عده ای زیارت عاشورا ....... خدایا کجایند آن مردان مرد ، آن شیران روز و زاهدان شب . یادش بخیر آن روزهای کربلایی .

  ندیدم آینه ای چون لباس خاکی ها

 همان قبیله که بودند غرق پاکی ها

 به عشق زنده شدن عند ربهم بودن

 شده ست حاصل آنها زسینه چاکی ها

 دلیل غربتشان اهل خاک بودن ماست

 نه بی مزار شدنها نه بی پلاکی ها

 به آسمان که رسیدند رو به ما گفتند

 زمین چقدر حقیر است آی خاکی ها

 آري زمين چقدر حقير بود براي مردان آسماني ما، سرداران شهيد طوسي،نوبخت و نبوي. هجدهم فروردين سالروز شهادت اين سه سردار شهيد است كه در كنار هم به شهادت رسيده اند.آنها و يارانشان در عمليات والفجر 8 حماسه ها آفريدند و كارشناسان نظامي را متحير كردند و رشادت و صلابت و ولايت مداري مازندرانيها را به منصه ظهور رسانيدند و بعد از عمليات والفجر 8 در ساير عملياتها نقش آفريني كردند تا اينكه در جريان عمليات كربلاي 8 شربت شهادت را نوشيدند.

ادامه نوشته

اخبار مازندران در هفته دوم عید-اعلام انزجار  مازندرانیها از سریال تلویزیونی پایتخت

اعلام انزجار  مازندرانیها از سریال تلویزیونی پایتخت

مقیمی خطاب به ضرغامی:
سریال "پایتخت" یک فکاهی بی محتوا و توهین آمیز است 

شجاعی:
برنامه های رسانه ملی با افت شدید مواجه شده است

ابراهیمی اعلام کرد:
سریال "پایتخت" عزت اجتماعی مازنی ها را خدشه دار کرد 

ادامه نوشته

جنگ نرم رسانه‌ای

جنگ نرم رسانه‌ای

تحقیق و پژوهش از: محمد تیموری

جنگ رسانه اي ازجمله مقولاتي است كه از مطرح شدن آن در سطح روابط بين الملل، زمان زيادي نمي گذرد. استفاده از رسانه ها براي تضعيف كشور هدف بهره گيري از توان و ظرفيت رسانه ها به منظور دفاع از منافع ملي، بنيادي ترين تعريف از جنگ رسانه اي است كه از جنگ هاي جديد و اصطلاحاً نرم (soft war) به شمار مي رود.

مسلم است جنگ نرم رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم و جنگ‌های مدرن در جهان کنونی محسوب می‌شود. جنگ نرم به مثابه راهبرد و استراتژی انتخابی نظام سلطه برای تسلط بر افکار و اراده ملت‌ها تدوین و طراحی شده است.

 تعریف جنگ نرم رسانه‌ای

استفاده از رسانه‌ها برای تضعیف کشور هدف و بهره‌گیری از توان و ظرفیت رسانه‌ها اعم از رسانه‌های نوشتاری، دیداری شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و عملیات روانی، به منظور کسب منافع، را جنگ نرم رسانه‌ای می گویند.

آنچه مسلم است جنگ رسانه‌ای از برجسته‌ترین مولفه‌های جنگ نرم و جنگ‌های مدرن در جهان کنونی محسوب می‌شود. جنگ نرم به مثابه راهبرد و استراتژی انتخابی نظام سلطه برای تسلط بر افکار و اراده ملت‌ها تدوین و طراحی شده است.

ادامه نوشته

سرمايه اجتماعي و ارتباط آن با امنيت

سرمايه اجتماعي و ارتباط آن با امنيت

محمد تيموري

امنیت براساس تئوری های جامعه شناسان و روانشناسان معروف در هرم نیازها جزء اولین نیازهای اساسی است یعنی بعد از نیازهای فیزیولوژیکی نیاز به امنیت است که در صدر قرار دارد. امنیت اصل همه چیز است. وقتی امنیت در جامعه نباشد، رفاه، توسعه، پیشرفت و پویش نخواهد بود.

از سويي دیگر تامین و حس امنیت مهم ترین عامل به وجود آورنده سرمایه اجتماعی در جامعه است. اگر حس امنیت نباشد، سرمایه های انسانی، اقتصادی و تکنولوژیکی نمی توانند کار کنند.

امروزه جامعه شناسان به جای سه سطح سرمایه طبیعی، سرمایه تکنولوژیکی-تولیدی و سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی را مطرح می کنند زیرا اهمیت بالایی دارد و کشورهای جهان سوم به دلیل عدم وجود همین سرمایه های اجتماعی در کشورشان عقب مانده اند.

از طرفی برای به وجود آوردن انضباط اجتماعی و امنیت در جامعه شرایط متعددی لازم است. زمینه های فکری و ذهنی باید شکل بگیرد؛ با زور شاید بتوان در کوتاه مدت امنیت را برقرار کرد اما در بلندمدت این نیرو به ضد خودش تبدیل می شود ونتیجه عکس در جامعه می گذارد.

برای ایجاد انضباط اجتماعی باید در جامعه فرهنگسازی شود و با زور و حبس کردن نمی توان در جامعه انضباط  برقرار کرد چراکه لازم است افراد به صورت آزادانه تصمیم بگیرند و انتخاب کنند. در شرایطی که در جامعه بیکاری، فاصله طبقاتی و فقر هست چطور می توان انضباط اجتماعی برقرار کرد؟

در زمینه ایجاد انضباط اجتماعی در جامعه مردم باید مجاب شوند، باید فرهنگسازی و تعلیم و تربیت صورت گیرد اما با اجبار و زور نمی توان نتیجه گرفت چراکه در این صورت اعتماد مردم که اساس پیشرفت در جامعه است، از بین می رود. جامعه ای که در آن مردم به یکدیگر و به قول و سخن هم اعتماد ندارند نمی تواند پیشرفت کند.

امنيت يكي از مولفه هاي مهم سرمايه اجتماعي است و اما سرمايه اجتماعي چيست؟

اصطلاح سرمایه ی اجتماعی قبل از سال 1916 ، در مقاله ای توسط هانی فان(HaniFan) از دانشگاه ویرجینینیای غربی مطرح شد، اما از سال 1980 به بعد مفهوم سرمایه ی اجتماعی به طور اختصاصی وارد ادبیات علوم اجتماعی، به خصوص جامعه شناسی شد که در شکل اولیه اش ابتدا توسط جاکوبز(Jacobs)، بوردیو(Bourdieu)، پاسرون((Passeron، و لوری(Loury)، مطرح و بعدها توسط کسانی چون کلمن(Coleman)، بارت(Burt)، پرتز(Portes)و فوکویاما(Fukuyama بسط و گسترش پیدا کرد(159 ، 1998 ، Wood cock)).

از سرمایه اجتماعی تعاریف مختلفی ارائه گردیده است ولی به طور خلاصه سرمایه ی اجتماعی مجموعه ی معینی از ارزشها و هنجارهای غیررسمی است که اعضای گروهی که همکاری در میانشان مجاز است، در آن سهیم هستند و یا سرمایه ی اجتماعی پدیده ای است که حاصل تاثیر نهادهای اجتماعی، روابط انسانی و هنجارها بر روی کمیت و کیفیت  تعاملات اجتماعی است( بابک جهانی1999). سرمایه اجتماعی یکی از فاکتورهایی است که نقش بسیار مهمی در امنیت اجتماعی یک جامعه دارد و امروزه این سرمایه، نقشی بسیار مهمتر از سرمایه ی فیزیکی و انسانی در جوامع ایجاد می کند و در غیاب سرمایه ی اجتماعی، سایر سرمایه ها  اثر بخشی خود را از دست می دهند. لذا بدون سرمایه ی اجتماعی، پیمودن راههای توسعه و تکامل فرهنگی، اقتصادی، و امنیتی هموار و دشوار می شود. بدون شک فرسایش سرمایه ی اجتماعی در ایران یکی از دغدغه های اصلی ما در دهه اخير خواهد بود. هر قدر در جامعه ای ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و تعهدات متقابل میان افراد استحکام یابد، انحرافات اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد، جرم، خودکشی و .....  کاهش خواهد یافت. در غیر این صورت و با فروپاشی سرمایه ی اجتماعی، جامعه دچار ضعف، بی نظمی و در نهایت آنومی( Anomi) درسطح گسترده خواهد شد و امنیت اجتماعی آن به خطر خواهد افتاد. سرمایه ی اجتماعی سه رکن اساسی و بسیار مهم دارد که تامین کننده ی امنیت اجتماعی است.

 

1.                 اعتماد اجتماعی

 

2.                 مشارکت اجتماعی

 

3.                 ارزش های مشترک.

 

    اگر در بین ملت اعتماد اجتماعی کاهش پیدا کند- اعتماد که نسبت به هویت و جایگاه مشترک در بین افراد یک جامعه مطرح است- آن ملت روند رو به زوال را طی خواهد کرد. همین طور ارزش های واحد می تواند به انسجام اجتماعی کمک کند و در نتیجه نظم اجتماعی که زیر بنای امنیت اجتماعی است، فراهم شود. ضمن آنکه امنیت در همه ی زمینه ها بدون مشارکت و همیاری مردم و اقشار مختلف جامعه امکان پذیر نمی باشد.

 

لذا فقدان یا کاهش سرمایه ی اجتماعی منجربه بروز معضلات، بحران ها و تعارضات متعدد اجتماعی می شود. این تعارضات اشکال مختلف و متنوعی دارد ولی شکل قالب آن افزایش مسائل اجتماعی از قبیل اعتیاد، خودکشی و ...... است. در ایران نیز این آسیب به خصوص در چند سال اخیر سیر صعودی را طی کرده است، به طوری که بنا برگزارش دفتر امور آسیب دیدگان سازمان بهزیستی کشور، هرساله با رشد 15 درصدی آسیب های اجتماعی مواجه بوده ایم. بدین ترتیب می توان دریافت که میزان سرمایه اجتماعی در جامعه ایران سیر نزولی را طی می کند و چنانچه اقدامی در جهت احیای این سرمایه انجام نگیرد، بدون شک در سال های آتی با بحران انواع نابسامانی های رفتاری و اجتماعی روبرو خواهیم بود که همگی در شکل گیری بحران امنیت اجتماعی دخیلند.اكنون وظيفه تمام متوليان فرهنگي و اجتماعي است كه در جهت حل آسيبهاي اجتماعي  و كاهش آن برنامه ريزي دقيق مبتني بر پژوهش انجام دهند و كاهش آسيبهاي اجتماعي بايد دغدغه اصلي مسوولان باشد.

همچنين این سوال پیش می آید که احیای سرمایه ی اجتماعی توسط چه کسانی و با چه رویکردی صورت خواهد گرفت؟ به عبارت دیگر چه اشخاص و سازمان هایی می توانند در تولید و تقویت مجدد این سرمایه در کشور نقش داشته باشند؟ بدون شک پاسخ به این سوال از دیدگاه صاحبنظران متفاوت خواهد بود، اما چیزی که مسلم است همگی به نقش مهم نيروي انتظامي اهمیت ویژه ای قائلند. پليس مشاور و مددكار امروز توانسته است با تعامل خوب با مردم و نخبگان در نقش مشاوري امين و مورد اعتماد براي مردم و جوانان ظاهر شود. آمار بالاي مراجعه كنندگان  به مراكز مشاوره نيروي انتظامي خود گواه اين مدعاست و نيروي انتظامي بعضا كم كاري ديگر دستگاه هاي مسوول را جبران كرده است.رويكرد امروز پليس بويژه با تشكيل معاونت اجتماعي  و برنامه هايي كه توسط اين معاونت انجام مي شود نشان مي دهد كه پليس در ايجاد سرمايه اجتماعي پيشتاز است.

 

عرفان متعالی ،خاستگاه ادبیات مقاومت

عرفان متعالی ،خاستگاه ادبیات مقاومت

محمد تيموري

ادبیات انقلاب اسلامی مظهر صفات جمال و جلال الهی است؛ یعنی، جنبه رحمانیت و رحیمیت حضرت حق سرچشمه ادبیات عاشقانه انقلاب اسلامی، و چهره عزت، شکست ناپذیری و قهاریت او آبشخور ادبیات مقاومت و مبارزه است پس هنر و ادبیات مقاومت از هر نگرش و جهان بینی یی برنمی خیزد. هنرمند و ادیب ادبیات مقاومت خدا را با تمامی صفات و ویژگی های جمال و جلال و رحمانیت و قهاریتش می شناسد چنانکه قرآن و شخصیت پیامبر اکرم(ص) و علی(ع) و حضرت فاطمه(ع) و اهل بیت(ع) را نیز آینه هایی می داند که حضرت حق با تمامی صفات جمال و جلالش در آنان تجلی کرده است و قرآن و پیامبر(ص) و اهل بیت او آمده اند تا انسانها را خداگونه کنند و چهره حقیقی حضرت حق را به بشر معرفی کنند و او را از فروغلتیدن در کام خرافات و بت تراشی های خانمانسوز و فرورفتن در لجن زر و زور و تزویر باز دارند.

 

در پرتو چنین نگرشی به خدا، پیامبر(ص) و اولیای الهی و عشق ورزیدن به آنان هنرمند و ادیب تولدی دوباره می یابد. در نتیجه زبان، قلم و ذهن تصویرگر و خلاق او دگرگونه می نویسد و دگرگونه سخن می گوید و به عبارت دیگر؛ علی گونه می اندیشد و علی گونه می فهمد و علی گونه اثر هنری می آفریند.

 

او از سویی به دلیل علی گونگی دارای صفت رحمت و قهاریت یا عشق و حماسه است و از سوی دیگر، می خواهد جامعه و جهان را خداگونه و علی گونه کند. بدیهی است که به لحاظ ویژگی نخست انسانی باشد عاشق عالم و آدم در عین حال قهرمانی شکست ناپذیر و سلحشور که به مرگ و محنت به دیده تمسخر و تحقیر می نگرد. و به لحاظ ویژگی دوّم، آنچه را که مظهر محبوب است می ستاید و با شیدایی تمام سر بر آستانشان می ساید و آنچه را که مظهر شرک وکفر و حجاب رخ ساقی است طرد می کند و با آن می ستیزد و حتی لحظه ای به سازش نمی اندیشد؛ اما پر واضح است که زبان عادی را نه یارای آن است که بار پیام عشق آتشین او را بر دوش کشد و نه بار پیام خشم و سازش ناپذیری او را که سرا پای وجودش را دربرگرفته است؛ بلکه تنها و فقط تنها زبان هنرو ادبیات بخصوص شعر است که می تواند گوشه ای از آن را بر بال خویش بنشاند و به دیار دلها بفرستد.

 

کاشکی هستی زبانی داشتی

 

تا زهستان پرده ها برداشتی

 

و اینجاست که ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات مقاومت که با تار و پود تاریخ و تفکر شیعی درهم آمیخته است به منصه ظهور می رسد.

 

بدینسان، نخستین متن ادبیات مقاومت به مفهوم اسلامی آن، قرآن است که مهمترین منبع اصول و مبانی عرفان حماسی است و پس از آن نهج البلاغه علی(ع) و سخنان آن حضرت که عشق و حماسه در اوج خود آنها نمایان می شود. در قرآن آمده است: "من المومنین رجال صدقوا ما عاهدواللّه علیه فمنهم من قصنی نحبه و منهم من ینتظر و مابدلوا تبدیلا"(2)؛ از مومنان مردانی اند که به آنچه با خدای پیمان بسته اند وفا کردند. پس برخی از آنان عهد خویش را بجای آورد و برخی انتظار می کشد و هیچ دگرگون نساختند.

 

در ستایش پیکارگران راه حق می فرماید: "انّ اللّه یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفاً کانهم بنیان مرصوص"(3)؛ خداوند آنان را که در راه او صف در صف پیکار می کنند دوست دارد چنانکه گویی بنایی ریخته از سرب اند. و در ستایش قیام ستمدیدگان و دعوتشان به پیکار می فرماید:"اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و انّ اللّه علی نصرهم لقدیر"(4)؛ به کسانی که با آنان کارزار شده است اجازه پیکار داده شد زیرا که ستم دیده اند و خداوند بر یاریشان تواناست. و یا آنجا که بر آذرخش سم اسبان مجاهدان و برغبار کارزارشان سوگند یاد می کند: "والعادیات ضبحا. فالموریات قدحا. فالمغیرات صبحا. فاثرنَ به نقعا. فوسطن به جمعا "(5)؛ سوگند به اسبان تیزتک آنگاه که نفس نفس می زنند. و سوگند به اسبانی که با سم خود از سنگ آتش می جهانند. و سوگند به یورش برندگان بامدادی که بدان غباری برانگیزند و با آن، همگی به میانه کارزار درآیند.

 

علی (ع) آنگاه که شهادت سردار سپاه، مالک اشتر به گوشش رسید فرمود: "مالک و ما مالک! لوکان جبلا لکان فنداً، و لوکان صلداً، لایر تقیه الحافر و لایوفی علیه الطائر." (6)؛ مالک! مالک چه بود! به خدا اگر کوه بود تک کوه بود و اگر سنگی بود سنگی بود سخت. سم هیچ سمندی بر ستیغ آن نرسد و هیچ پرنده ای برفراز آن بال نگشاید.

 

و در وصف مرگ خویش فرمود: "واللّه لابن ابی طالب آنس بالموت من الطفل بثدی امه."(7)؛ به خدا سوگند پسر ابوطالب با مرگ از کودک شیرخوار نسبت به پستان مادرش مانوس تر است. و آنگاه که سپاه شام از یک سو و پیمان شکنان و توطئه گران داخلی از سوی دیگر به جنگ با حضرتش همت گماشتند اعلام داشت: "واللّه لو تظاهرت العرب علی قتالی لما و لیت عنها"(8) به خدا سوگند اگر در جنگ با من عرب پشت به پشت هم دهد، هرگز روی از آنان برنتابم.

 

و خطبه جهاد حضرت نمونه والای دیگری است که هماره بر تارک ادبیات مقاومت خواهد درخشید. آنجا که مردم عراق را به خاطر زبونی و سکوتشان در برابر غارت شهر انبار توسط سپاه وحشی شام سرزنش می کند و می فرماید: "یا اشباه الرجال لارجال حلوم الاطفال و عقول ربات الحجال. لودِدت انی لم ارکم و لم اعرفکم... قاتلکم اللّه لقد ملاتم قلبی قیحاً و شحنت صدری غیظاً."(9)؛ ای مرد نمایان نامرد، کم خردان ناز پرورد، ای عقلها چون عقل عروسان حجله است. کاش شما را ندیده بودم و نمی شناختمتان... خدایتان بمیراند که دلم را با خون آغشتید و سینه ام را با خشم آکندید.

 

از خطبه ها و نامه های مولا که بگذریم خطبه ها و نامه های سالار شهیدان امام حسین(ع) و رجزهای یاران آن حضرت در نبرد عاشورا صحیفه درخشان دیگری است که فراروی هنرمندان و ادبای ادبیات مقاومت گشوده شده است چون: "واللّه لااعطیکم بیدی اعطأَ الذلیل و لا افر فرار العبید."(10)؛ به خدا سوگند نه هرگز همچون فرومایگان دست بیعت به سویتان دراز می کنم و نه چون بردگان پا به فرار می گذارم. و یا: " هیهات منا الذله."(11)؛ هیهات که ما زیر بار ذلت رویم.

 

پس بی هیچ تردیدی می توان گفت که اصول اساسی ادبیات مقاومت بر بنیان عرفان متعالی بنا نهاده شده است. و در پرتو چنین شاهکارهایی است که در عرصه انقلاب اسلامی نیز شاهکارهایی همسو با عرفان متعالی و ادبیات قرآن و اهل بیت(ع) به منصه ظهور می رسد. و دگر باره فریاد علی(ع) و سالار کربلا را بر اعماق گوش و جان قرن حاضر می افکند و زنگ خطر را برای بیدادگران و کاخ مستکبران به صدا درمی آورد.

 

بنابراین، ادبیات مقاومت همان ندای قرآن و علی(ع) است که دگر باره از نای هنرمند و شاعر معاصر انقلاب اسلامی بیرون می آید و کاخ زر و زور و تزویر را می لرزاند. چون:

 

گلواژه لبیک به لبها حک بود

 

از وسعت گامها زمین در شک بود

 

ای کاش در آن صبح ظفر می دیدی

 

خورشید به مشت عاشقان کوچک بود(12)

 

و:

 

یاد احد یاد بزرگیها که کردیم

 

آن پهلوانیها سترگیها که کردیم

 

شبگیر ما در روز خبیر یاد بادا

 

قهر خدا در خشم حیدر یاد بادا

 

کومیثم آن خرما فروش نخل طه

 

کو اشتر آن دست علی(ع) در روز هیجا(13)

 

 

آری درست است که ادبیات مقاومت خاستگاه روان شناختی و جامعه شناختی دارد ولی مهمترین خاستگاه آن خاستگاه معرفت شناختی است و عرفان حمـاســـی یا عــرفان متعالی را سرچشمه اصلی معرفی می کند. به همین سبب آنانکه می خواهند بر وادی ادبیات مقاومت گام نهند نخستین وظیفه شان چشمها را شستن و جور دیگر دیدن خدا، انسان، اولیای الهی و جهان و جامعه است. چنانکه تقویت و رشد ادبیات مقاومت در جامعه انقلابی و نسل حاضر نیز از همین نقطه آغاز می شود؛ یعنی، هنرمند و شاعر ادبیات مقاومت بودن در گرو آفرینش یک اثر حماسی محض درباره جهاد و شهادت نیست همانگونه که مذهبی بودن و ارتباط موضوعی صرف و حتی هنرمندانه بودن اثر مشکلی را حل نمی کند. بلکه نگرش و منش علی گونه هنرمند است که حرف اوّل را می زند و هنر و ادبیات مقاومت شاهکار می آفریند.

 

منابع:

1- ایزد پناه، عباس - درآمدی برمبانی و اندیشه های امام خمنیی(س)، فصل عرفان متعالی، نشر عروج، تهران 1375

 

2ـ احزاب / 23

 

3و4و5 ـ صف / 4، حج / 39، عادیات / 1ـ 5

 

6ـ نهج البلاغه، ترجمه دکتر جعفر شهیدی، حکمت 443

 

7و8و9 ـ همان / خطبه 5، همان/ نامه 45، همان/ خطبه 27

 

10ـ شیخ مفید، ارشاد، ص 235 و مقتل مقدم، ص 280

 

11ـ سیدبن طاوس، اللهوف، ص 47 و تحف العقول، ص 174

 

12ـ بیت نخست از معلم، علی و رباعی از قزوه، علیرضا. ر.ک، میرشکاک، یوسفعلی، سئیزبا خویشتن و جهان، ص 17 و قزوه، علیرضا، دفتر "از نخلستان تا خیابان".

 

13ـ معلم، علی، شعر امروز، از ساعد باقری و محمد محمدی نیکو، ص 184

 

ضرورت اجراي نهضت زيباسازي اطراف راههاي مواصلاتي و مبادي ورودي و خروجي استان مازندران

ضرورت اجراي نهضت زيباسازي اطراف راههاي مواصلاتي و مبادي ورودي و خروجي استان مازندران

محمد تيموري

استان مازندران با جاذبه هاي طبيعي زيبا  و بكر و گردشگرپذير همچون دريا،جنگل،كوه  و اماكن تفريحي توريستي سالانه پذيراي ميليونها گردشگر است.اگر چه ديدن جاذبه هاي طبيعي مازندران خاطره اي خوش در ذهن آنها باقي مي گذارد اما نازيبا بودن حريم راههاي استان بدليل رها شدن انبوه زباله ها و يا نخاله هاي ساختماني تصويري زشت از مازندران را ارائه مي دهد.در اين ميان عدم توجه كافي به درختكاري در حاشيه راهها براي گردشگران بسيار تعجب آور است و بعضا خاطره كوير را در ذهن آنها تداعي مي كند و اين سوال براي آنها مطرح مي شود كه چرا در مناطق كويري حاشيه راهها به زيبايي درختكاري شده اما در استان سرسبز مازندران به اين امر كمتر توجه شده است و با توجه به شرايط اقليمي مازندران اجراي درختكاري و نهالكاري در مقايسه با استانهاي كويري پروژه بسيار كم هزينه اي براي مسوولان مربوطه است.زيباسازي حريم راه هاي استان مازندران همت ادارتي چون راه و ترابري،منابع طبيعي،محيط زيست و همچنين دهياريها و شهرداريها را مي طلبد.

همچنين عدم زيبايي وروديهاي شهرهاي استان مازندران و نازيبايي مبلمان شهري در استان مازندران نيز از ديگر مشكلات استان است.مسوولان ارشد استان و بويژه استاندار محترم استان مازندران جناب آقاي مهندس طاهايي و همچنين معاونت عمراني استانداري مازندران جناب آقاي مهندس هاشمي به اين مشكلات واقف بوده و بارها گلايه خود را ابراز داشته اند و به مسوولان مربوطه دستورات اكيدي را صادر فرموده اند.

در هفته گذشته جناب آقاي مهندس هاشمي طي بازديدي از شرق تا غرب مازندران تذكرات لازم را به شهرداران،فرمانداران و برخي مديران در جهت بهبود زيباسازي مبادي ورودي و خروجي استان دادند و حتي برخي از شهرداران و شوراها را مورد بازخواست قرار دادند و ما اين حركت معاونت عمراني استاندار مازندران را به فال نيك مي گيريم و اميدواريم در آينده نزديك اين مشكلات حل شود.همچنين با تشكر از اقدام خوب اداره كل راه و ترابري استان مازندران در جهت اجراي طرح پاكسازي و زيبا سازي حريم راههاي استان،اميدواريم اداراتي چون منابع طبيعي نيز پاي كار آمده و با اجراي درختكاري و نهالكاري راههاي مواصلاتي استان را زبياتر كنند و شهرداريهاي استان نيز با مشاوره شركتهاي مشاور هر چه سريعتر به زيباسازي مبادي ورودي و خروجي شهرها و همچنين زيباسازي مبلمان شهري اقدام كنند تا شاهد اجراي نهضت زيباسازي استان باشيم.      

 

 

اجراي طرح پاكسازي و زيبا سازي حريم راههاي استان       

معاونت امور عمراني استانداري به همراه مدير كل راه و ترابري استان ، مدير كل محيط زيست استان ، مدير كل دفتر فني استانداري و مسئولين سازمان همياري شهرداريها از طرح ضربتي پاكسازي و زيباسازي حريم راهها و وضعيت حريم محورهاي استان در سطح كليه محورهاي ارتباطي استان ( از شرق تا غرب ) بازديد نمودند.

مهندس عيسي هاشمي معاونت امور عمراني استانداري مازندران دراين بازديد به نقش راه به عنوان محور توسعه استان اشاره و عنوان كرد: با توجه به حجم بالاي ترافيك و تردد در محورهاي ارتباطي استان بايد حاشيه و حريم راههاي اين استان سرسبز همواره پاك و زيبا باشد. وي در ادامه ضمن تأكيد و ضرورت اجرايي شدن اين مهم اظهار داشت: تمامي مسئولين ذيربط بايد با تمهيدات لازم در خصوص زيباسازي و پاكسازي حريم راهها كوشا باشند.

مهندس موسي رحيمي مدير كل راه و ترابري استان نيز در اين بازديد عنوان كرد: زيبا سازي و پاكسازي حريم راهها مي تواند علاوه بر آنكه مي تواند نقش بسيار مهمي درامنيت جاده ها و كاهش تصادفات و سوانح رانندگي ايفاء نمايد از طرفي موجب رضايت گردشگران مي شود و  از اين رو اين اداره كل با بكار بخشي خصوصي اقدامات وسيعي را در اين خصوص در دست اجرا دارد . وي تلاش و همكاري همه كاربران جاده اي را در اجراي اين طرح بسيار مهم و حياتي دانست.

 شايان ذكر است طرح پاكسازي و زيبا سازي حريم راههاي استان در حال حاضر با مشاركت بخش خصوصي و همدلي همكاري دستگاههاي اجرايي ذيربط استان بصورت يكپارچه در حال اجراست.

 

 

معاون امور عمراني استاندار مازندران:

پاكسازي حريم راه هاي مازندران با شتاب بيشتري بايد صورت گيرد

معاون امور عمراني استاندار مازندران با تاكيد بر لزوم زيباسازي حريم راه هاي استان ، گفت : پاكسازي حريم راه هاي مازندران از زباله و نخاله با شتاب بيشتري بايد صورت گيرد. 

مهندس سيدعيسي هاشمي  در حاشيه بازديد از طرح ضربتي پاكسازي حريم راه هاي مازندران ، افزود : باتوجه به حضور مسافران و گردشگران ميليوني بايد حاشيه و حريم راه هاي استان همواره زيبا و پاك باشد .

وي در ادامه ضمن تأكيد بر اجرايي شدن اين طرح ضربتي در حريم راههاي استان ، اظهار داشت: مسئولين ذيربط بايد براي زيباسازي و پاكسازي حريم راههاي استان كوشا باشند تا در آينده نزديك شاهد مناظري زيبا در مازندران باشيم .

معاون امور عمراني استانداري مازندران راه را محور توسعه دانست و اضافه كرد: با توجه به حجم بالاي تردد خودروها در محورهاي مواصلاتي استان بايد تمهيدات و تدابير لازم براي سفري امن انديشيده شود.

' موسي رحيمي ' مدير كل راه و ترابري استان نيز در حاشيه اين بازديد گفت : زيبا سازي و پاكسازي حريم راهها مي تواند نقش بسيار مهمي در امنيت جاده ها و كاهش تصادفات و سوانح رانندگي ايفاء كند .

وي تلاش و همكاري همه كاربران جاده اي را در اجراي اين طرح بسيار مهم و حياتي دانست و بيان داشت : اين اداره كل با بكار گيري بخشي خصوصي اقدامات وسيعي را در اين زمينه در دست اجرا دارد .

وي افزود : طرح پاكسازي و زيبا سازي حريم راههاي استان در حال حاضر با مشاركت بخش خصوصي و همدلي همكاري دستگاههاي اجرايي ذيربط استان بصورت يكپارچه در حال اجراست.

 

اقدام شايسته اداره كل راه و ترابري استان مازندران در جهت حفظ و پاكسازي حريم راهها

مديركل راه و ترابري مازندران:حفظ و پاكسازي حريم راهها نيازمند يك تلاش همگاني است       

    

مديركل راه و ترابري استان مازندران در حاشيه مانور طرح پاكسازي حريم راههاي استان كه با مشاركت بخش خصوصي همراه بود عنوان كرد : زيبا سازي و پاكسازي حريم راهها نياز به يك فرهنگ سازي وسيع در سطح جامعه داشته و همه آحاد مردم بايد نسبت به اين مهم خود را مسئول بدانند.

به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و ترابري استان مازندران مهندس موسي رحيمي مدير كل راه و ترابري استان در حاشيه اين مانور كه با حضور مهندس رازجويان مديركل دفتر فني استانداري مازندران ، مهندس سيد علي اسد معاون راهداري و جمع كثيري از مسؤلين راه و ترابري و سازمان بازيافت استان برگزار گرديد عنوان كرد : محورهاي ارتباطي استان مازندران به دليل واقع شدن در مسير ترانزيتي آسياي ميانه و مسير تهران – مشهد به ويژه پتانسيل هاي گردشگري و مواهب طبيعي به خصوص در ايام تعطيلات از پرترافيك ترين راههاي كشور محسوب مي گردد لذا زيبا سازي مبلمان جاده اي در اين استان بسيار حايز اهميت مي باشد.

مهندس موسي رحيمي در ادامه با اشاره به اينكه در مرحله نخست اين طرح براي جمع‌آوري زباله ۵ دستگاه نيسان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان كرد: در مانور طرح پاكسازي و زيباسازي حريم راه‌هاي استان مقرر شد كه شركت طرف قرارداد با راه و ترابري مازندران فقط زباله‌هاي گردشگران در حريم راه‌ها را جمع‌آوري كنند.  مديركل راه و ترابري مازندران از همكاري سازمان همياري شهرداري‌ها و موسسه بازيافت براي جمع‌آوري زباله در مسير كمربندي‌هاي استان خبر داد و اضافه كرد: ‌در سال ۸۹ ، ۷ دستگاه نيسان به اين طرح اضافه شده است.  مديركل راه و ترابري مازندران با اعلام رضايت بخش خصوصي از همكاري در اين طرح از اضافه شدن ۱۵ دستگاه خودروي ديگر و به ازاي هر دستگاه ، سه نفر نيروي انساني در اجراي اين طرح خبر داد و افزود: در اجراي اين طرح مقرر شد شركت مجري طرح به انجام امور راهداري عمومي نيز بپردازد.  رحيمي خاطرنشان كرد: تابلوشويي، نصب علايم و تابلو، جمع‌آوري زباله و كمك به راه و ترابري در عمليات راهداري در اين طرح گنجانده شده است.  مهندس رحيمي در خاتمه اشاره كرد : طرح مذكور بر اساس ماده ۷ آيين نامه قانوني حريم راهها مبني كه ريختن زباله ، نخاله ، مصالح ساختماني ، روغن موتور و نظاير آن و يا نصب و استقرار تابلو يا هر شي ديگر در راهها يا راه آهن و حريم قانوني آنها در داخل يا خارج از محدوده قانوني شهرها و همچنين هر گونه عمليات كه موجب اخلال در امر تردد وسايل نقليه شود و نيز ايجاد راه دسترسي ، ممنوع داشته ، اجرا شده و لذا بدين منظور اين اداره كل جهت همكاري و تعامل با دستگاههاي مرتبط و همچنين بخش هاي خصوصي كه در اين راستا فعاليت مي كنند ، آمادگي كامل دارد.  

پيشنهاد به استاندار و دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل

پيشنهاد به استاندار و دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل

محمد تيموري - m.teimouri@hotmail.com

چندي پيش استاندار مازندران در مراسم نشاء ماشيني شالي، از حضور ماشین های نشاکار کره ای انتقاد كرد و از اينكه دانش و تكنولوژي ساخت چنين ماشينهايي فعلا در اختيار ما نيست ابراز تاسف كرد.

از طرفي ديگر مسوولان دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل به عنوان تنها دانشگاه صنعتي دولتي مازندران بارها از موفقيتهاي اين دانشگاه و توانايي اين دانشگاه در حل مشكلات صنعتي- توليدي استان سخن گفته اند.

اگرچه اين دانشگاه و ساير مراكز پژوهشي مازندران موفقيتهايي داشته اند اما به جرات مي توان گفت حلقه مفقوده توسعه استان مازندران عدم تناسب و تعادل بين نيازهاي استان و فعاليتهاي پژوهشي است.بدون شك ارتباط قوي بين دانشگاه و بخشهاي توليدي بسياري از مشكلات گريبانگير استان از جمله عدم توسعه صنايع مرتبط با بخش كشاورزي و همچنين بهره وري پايين بسياري از صنايع ديگر و  چالشهاي زيست محيطي را حل خواهد كرد زيرا دانش و فناوري امروز پاسخهاي لازم براي حل آنها را دارد.

با اين توصيف به استاندار مازندران پيشنهاد مي شود كه براي ساخت ماشين نشاكار مشابه ماشين نشاكار كره اي به دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل ماموريت ويژه براي ساخت آن دهد و استاد يا گروه تحقيقاتي كه موفق به ساخت آن شود به نحو شايسته تجليل شود.يقينا اين توانايي در دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل وجود دارد.

همچنين لازم است براي جهت دهي بهتر به نيازهاي تحقيقاتي استان در حوزه فناوري و صنايع توليدي هر ساله جشنواره علمي و فناوري در حوزه مازندران برگزار شود و با همكاري صنايع و ساير بخشها جوايز ويژه اي به مبتكرين و مخترعين داده شود تا بخشي از مشكلات و نيازهاي استان برطرف شود.بدون شك ساخت ماشين نشاكار از ساخت روبات فوتباليست ارجحيت بيشتري دارد و برگزاري جشنواره مبتكرين و مخترعين اين چنين مشكلاتي را حل خواهد كرد.

سیمرغ جبهه ها

سیمرغ جبهه ها

(پژوهشي درباره شهيد خلبان علي اكبر شيرودي)

تحقيق و پژوهش از : محمد تيموري

m.teimouri@hotmail.com

 ...آن ها که بر فراز آسمان درس پرواز آموخته بودند ، دیگر زیستن بر خاک زمین میسرشان نبود و جنگ بهانه ای بود تا مشق نیمه کاره ی آسمانی بودنشان را کامل کنند ....

زیر باران باید باید رفت....

و آنان زیر چتر معرفت وخون خود چه زیبا رفتند در باران گلوله....

شهيد شيرودي

 هشتم اردیبهشت ماه، سالروز شهادت امیر سرتیپ خلبان علی اکبر قربان شیرودی است. خلبان تیز پرواز آسمان ایران که ساعتی از جنگ فاصله نگرفت و چنان جنگید که شهید دکتر چمران او را «ستاره درخشان جنگ کردستان» نامید و شهید تیمسار فلاحی او را «ناجی غرب و فاتح گردنه ها» خواند.

شجاعت و ابتکار عمل این شهید نه تنها در سراسر کشور، بلکه در تمام خبرگزاری های مهم جهان منعکس شده است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرداران بزرگی همچون شهید شیرودی، شهید کشوری، شهید سهیلیان، شهید سرلشکر عباس بابایی، شهید سرلشکر علیرضا یاسینی، شهید سرلشکر مصطفی اردستانی و شهید سرلشکر منصور ستاری را در خود جای داده است. مقام معظم رهبری در توصیف فداکاری‏های این نیرو فرموده‏اند: «خلبانان شکاری ما، یک برجستگی‏هایی نشان دادند و فداکاری‏هایی کردند که زبان عاجز است از این که بتواند در عبارات کوتاه، حقایقی را که در میدان جنگ از این عزیزان بروز کرده، توصیف کند. من فراموش نمی‏کنم آن روزهایی را که شدت جنگ و در بحبوحه‏های حوادث تلخ، خلبان‏های ما در آسمان چه فداکاری‏هایی کردند و این‏ها جزو پرونده معنوی و ذخیره الهی و آسمانی نیروی هوایی در سخت‏ترین دوران آزمایش‏های این ملّت ثبت است»

ادامه نوشته

گزارش جلسه شورای اداری نوشهر

مديركل اطلاعات مازندران:
بازنگري انديشه‌هاي امام(ره) از ضرورت‌هاي دهه چهارم انقلاب است
سیدهاشم فاطمی فرماندار نوشهر:
شكوفايي استعدادها از بارزترين ويژگي‌هاي انقلاب بود
گزارش ویژه ـ مهران ملاحسینی ـ مینا عرب
سيدهاشم فاطمي فرماندار نوشهر در هشتمين جلسه شوراي اداري این شهرستان که با حضور حجت الاسلام حکیم مدیرکل اطلاعات مازندران در بندر نوشهر برگزار شد،گفت: امروز با تكيه بر انديشه جوانان و دانشمندان كشور، ايران اسلامي بر قله‌هاي رفيع علمي و تكنولوژي تكيه زده است. به اين جهت بر تمامي كارگزاران كشور فرض است بيش از اين تلاش كنند و با حفظ اهداف امام و شهدا پيگير منويات مقام معظم رهبري در مسير خدمت به مردم باشند.
فرماندار نوشهر با اشاره به پيشينه چهار نهضت مهم تنباكو، مشروطيت، ملي شدن صنعت نفت و قيام 15 خرداد که در کشور اتفاق افتاده بود، افزود: در تمامي اين نهضت‌ها رهبري علماي بزرگ ديني و حضور مردم و ايجاد حركت در آنها نقطه مشترك بود اما نهضت 15خرداد كه منجر به انقلاب اسلامي شد تفاوتي آشكار با باقي آنها داشت. نهضت‌هاي سه‌گانه قبل از انقلاب گرچه مذهبي بود اما آرمان‌هاي رهبران آن تك محوري بوده و تغيير ساختار در جهاتي محدود را شامل مي‌شد اما انقلاب اسلامي ايران با رهبري امام راحل در تمامي ابعاد اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي بوده و توافق يك نظام بر مبناي اين چهار فاكتور بوده است. هنر بزرگ امام خميني(ره) اين بود كه با طرح اين چهار فاكتور تمامي اقشار را در اين ميدان به صحنه آورد و در زماني كه جهان به دو ابرقدرت شرق و غرب تقسيم شده بود با شجاعت تمام شعار نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي را در دستور كار قرار داد. مردم به رهبري امام با شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي در برابر انديشه سكولاريست و كمونيست ايستادگي كردند و خواهان استقلال خود به معناي واقعي شدند.
سیدهاشم فاطمی در ادامه تصريح كرد: تا زماني كه اين شعارها به عنوان اصلي ترين شعار اين ملت است، دشمنی دشمنان نظام و انقلاب همچنان وجود خواهد داشت زيرا ما براي به دست آوردن اين شعارها هزينه‌هاي سنگینی را تقبل نموده ایم و لذا بايد به آن تداوم بخشيم. اگر انتظار تداوم استقلال و عدم وابستگي را داریم تنها راه آن ايجاد بصيرت است و مردم به ويژه خواص در فرهنگ، علم و اساتيد و روحانيون، در ابتدا خود بصير باشند و سپس به ايجاد بصيرت كمك كنند.
فاطمی در پايان با قدردانی از حضور همه مسئولین به ویژه حجت الاسلام حکیم و با اشاره به ايام الله دهه فجر بر لزوم حضور حداكثري در راهپيمايي 22 بهمن تأكيد كرد.
حجت الاسلام حکیم مديركل اطلاعات مازندران نیز دراین جلسه گفت: يكي از ضرورت‌‌هاي دهه چهارم انقلاب اسلامي بازنگري جدي انديشه‌ها، تفكرات و مباني فكري امام راحل است.
اين مقام مسئول اطلاعات مازندران در ادامه افزود: در ابتداي دهه چهارم انقلاب اسلامي حوادثي در حال رخداد است كه مشابه دهه اول است و بايد روحيه حماسي، پايبندي و بصيرت دهه اول ايجاد شود و نسل انقلاب اهداف خود را به نسل‌هاي سوم و چهارم انتقال دهند. امروزه برخي از گروه‌هاي معاند كه در فضاي مجازي در حال تبليغ هستند و در قبل به روش‌هاي مختلف در برابر اين نظام ايستادگي مي‌كردند اسلام ناب محمدي را مشكل مي‌دانند، اسلامي كه جمهوري اسلامي طراحي كرد و در راس آن ولي فقيه قرار دارد.
مديركل اطلاعات مازندران همچنین خاطرنشان ساخت: دشمنان نظام در دهه اول با جنگ و به صورت سخت افزاري اما در دهه‌هاي دوم، سوم و چهارم به صورت نرم افزاري و مجازي پروژه دلتا را طراحي كردند كه بتوانند با تغيير افكار، دگرگوني در رفتار ايجاد كرده و بعد از آن ساختار نظام را تغيير دهند.120 شبكه رسمي تلويزيوني از غرب عليه ايران به زبان‌هاي فارسي، تركي، بلوچي و عربي در حال تبليغات هستند و تنها براي شبكه خبري فارسي زبانBBC   142ميليون دلار هزينه كرده و سالانه صدها ميليون دلار براي اين شبكه‌ها خرج مي‌كنند.
حجت الاسلام حکیم با اشاره به وقايع پس از انتخابات به ويژه حادثه روز عاشورا و فتنه انگيزي‌هاي مختلف اظهار داشت: اهانت به مقدسات و اصل ولايت فقيه، برنامه اصلي اين افراد است. امروز مسئوليت ما همچون دهه اول اين است كه انقلاب را درك كرده و براي حفظ آن مقاومت كنيم، زيرا دشمن با تمامي تلاش‌ها و هزينه‌هايي كه كرده، بهره‌اي اندك برده و ملت مسلمان ما نگذاشتند كه به اهداف شوم خود دست يابند.
اين مسئول اطلاعات مازندران در پایان خاطرنشان ساخت: با آنكه 250هزار نفر انسان فرهيخته كشور را به اشكال مختلف از ما گرفتند اما نمي‌توانند جمهوري اسلامي را از ما بگيرند بنابراين مشكلاتي كه در كشور به خاطر سوءتدبير و فهم ما است بايد پاسخگو باشيم و به اندازه بضاعت و وسع خود خدمت كنيم.



 

صنايع دستي مازندران روايتي پرشكوه  از فرهنگ كهن مازندران

صنايع دستي مازندران روايتي پرشكوه  از فرهنگ كهن مازندران

گزارش از محمد تيموري

mtaimory@gmail.com

نامگذاري يك روز در سال به نام روز مازندران موجب شد كه همه مسوولان و دستگاه هاي فرهنگي و اجتماعي استان و كارشناسان و پژوهشگران به بيان ديدگاه هاي خود براي معرفي هر چه بهتر كهن ديار مازندران بپردازند و در جلساتي كه به همت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مازندران برگزار شد هم انديشي هاي لازم در زمينه معرفي هر چه بهتر مازندران محقق شد.

در اين جلسات بر چگونگي شناساندن  فرهنگ و هنر و تمدن مازندران به ديگر هموطنان و حتي جهانيان تاكيد شد.در اين ميان همگان به نقش بي بديل صنايع دستي اذعان داشتند. صنایع دستی، سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله اند که هیچ گاه از گزارش پیام خود دست نمی کشند.

صنايع دستي باتوجه به ويژگيها و شاخصه‌هاي آن مي‌تواند بعنوان يك پيام‌رسان جدي از فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي مازندران در سطح جهاني نقش ايفاء نمايد. سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت در ذات صنايع دستي استان نهفته است.

صنایع دستی استان، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق ساكنان كرانه درياي مازندران است و تجلی گاه بخش قابل ملاحظه ای از هنر وخلاقیت اقوامی است که با این صنایع سر و کار دارند.

بر اساس تحقيقات و کاوش هاي باستانشناسي سابقه و قدمت صنايع دستي در استان مازندران به قبل از ميلاد مسيح مي رسد.گواه اين مدعا ، کشف غار کمربند و هوتو در  بهشهر و اشياء به دست آمده از آن که متعلق به شش هزار سال پيش از ميلاد مسيح است ، حکايت از آگاهي مردم آن عصر به فن ريسندگي و تبديل پشم به نخ دارد . همچنين وجود مصنوعات سنگي ، سنگ تراشيده هاي مسي ، سفالي و مفرغي زرين ، نشانه توليد لوازم خانگي توسط مردم اين استان در گذشته بوده است .

در نقش های قالی کلاردشت گویی طبیعت زیبا و در عین حال سخت کوهستانی متجلی می شود.زيراندازهاي دست بافته هنرمندان مازندراني و  صنايع دستي مرتبط با سفال و كوزه و سراميك و منبت و معرق و سوزندوزي ها و خاتم و مينا و كنده كاريها و اشكال و اجسام ساخته شده در جاي جاي اين سرزمين، آرامش ، ايمان ، عشق ، رضا و محبت را به مخاطب خود هديه مي كند و دستان هنرمندانش فرش محبت زيرپاي افراد مي گستراند تا هم اوج خيال و پرواز را به رخ بكشد و هم نهايت فروتني و از خود گذشتگي و مهمان نوازي مازندراني ها را نشان دهد .

 

ای هنری مازني هنر آفرین

سایه خیر هنرت بر زمین

چوب به دست تو زبان باز کرد

رویش زیباتری آغاز کرد

 

زبان صنايع دستي زبان آرامش است نقشها و طرحهاي صنايع دستي همه خطوط آرامش بخش و دلنشيني دارند و انسان صنعتي امروز به استفاده از اينها نياز دارد تا راحت فكر كند و بهتر بيانديشد و وقتي بهتر بيانديشد مي‌تواند مشكلات را بهتر حل كند و استفاده از اين ابزار يعني آموزش هميشگي آرامش در خانه و كار و نبايد آن را از نظر دور كرد.

در دنیای خشن امروز که نشانه استیلای تکنیک بر روح انسان است، صنایع دستی یعنی دمیدن روح لطافت به این زندگی خشن و انسان تا هست لطافت را می‌خواهد و صنایع دستی این نیاز مبرم انسان را برآورده می‌کند.

هیچ هنری همچون هنر صنایع دستی، نمی تواند عشق به خدا، وطن دوستی، حفظ ارزش های اخلاقی، شور و شوق زندگی، و وارستگی و کمال انسان را انتقال دهد و تداوم بخشد. در حقیقت صنایع دستی، دمیدن روح زیبایی و طراوت به زندگی انسان هاست.

 

این رنج و هنر، دو عنصر خاموشند 

با صبر و صفا، کنار هم می جوشند 

در کوره روزگار، چون پخت شدند 

آن گاه لباس عافیت می پوشند 

 

از صنایع دستی موجود در استان مازندران می توان به قالیبافی، گلیم بافی، جاجیمچه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی، چاپ سنتی سفالگری، سرامیک سازی، فرآورده های پوست و چرم، هنرهای مرتبط با فلز، هنرهای مرتبط با چوب، حصیر بافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی و جلد سازی سنتی، صنایع دستی دریایی و عروسک سازی اشاره کرد.

در استان مازندران به دلیل شرایط جوی و محیطی و وجود جنگل های فراوان تولید صنایع و هنرهای چوبی بسیار رایج است. از جمله اشیای کنده کاری شده، پیمانه و ظرف شیر، قاشق شربت خوری، صندوق تخته شطرنج یا تخته نرد، قندان و مجسمه های حیوانات است. چوب هایی که برای این رشته هنری استفاده می شود چوب هایی اند که دارای سطح صاف و مناسبی هستند مثل چوب گردو، فوفل، راش، انار سرخ، انار زرد و افرا، اما برای کارهای ظریف تر از چوب گلابی استفاده می شود.

ایجاد نقش های برجسته از جمله فنون معمول است و آن را منبت می نامند. یکی دیگر از روش هایی که زیاد به کار برده می شود و با برجسته کاری ترکیب می شود، مشبک است. یکی از فعالیت های منبت کاران در گذشته ساختن قالب های مشبک در و پنجره بود که گاهی اوقات فضای بین گره ها با شیشه رنگی پر می شد، این گره ها را قامه می نامیدند.

در استان به طور تقريبي100 هزار نفر در مقوله صنايع دستي فعاليت دارند و از حدود 257 رشته شناسايي شده صنايع دستي حدود 70 رشته در مازندران كار مي شود.

ويژگي هاي بارز صنايع دستي استان را مي توان حضور موثر و خلاق انسان در توليد و شکل بخشي به محصولات و امکان ايجاد تنوع و طرح هاي مختلف، انجام تمام و يا قسمتي از مراحل توسط دست انسان، تامين قسمت عمده مواد اوليه مصرفي از منابع داخلي، داشتن بار فرهنگي و نقطه اشتراک تمدن انساني، عدم نياز به سرمايه گذاري زياد در مقايسه با ديگر صنايع، دارا بودن ارزش افزوده زياد در مقايسه با صنايع ديگر، قابليت ايجاد و توسعه در مناطق شهري، روستايي و عشايري، قابليت انتقال حرفه بصورت آکادميک و سنتي (سينه به سينه) و عدم آلايندگي محيط زيست عنوان کرد.

اما نگراني مهمي كه امروز وجود دارد از بين رفتن اين هنرهاي سنتي و صنايع دستي بدليل مشكلات اقتصادي مي باشد اين در حالي است كه در بسياري از كشورها صنايع دستي تقويت و حمايت مي شوند و حتي باعث ايجاد اشتغال و ارزي آوري مي شود.

متاسفانه به دليل نبود برنامه جامع، اكنون بخش زيادي از اجناسي كه در فروشگاه هاي صنايع دستي منطقه به فروش مي رود، صنايع دستي خارجي است و  صنايع دستي چيني به جاي صنايع دستي ايراني در ويترين گالريها جا خوش كرده است.

بدون شك ايجاد اشتغال و كسب درآمد جاذبه گردشگري، حفظ و بقاي آداب و رسوم قومي، كسب درآمد ارزي و غيره مي‌تواند از پيامدهاي رونق صنايع دستي باشد.

رشته صنايع دستي به دليل دو بعدي بودن بخش‌هاي اقتصادي و هنري از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و نرخ بالاي بيكاري كشور و استان از يك سو و اشتغال نسبتا بالا در صنايع دستي از سوي ديگر توجه ويژه به اين صنعت را مي‌طلبد.

در اين ميان توجه به كاربردي كردن صنايع دستي و بسته بندي هاي جذاب و بازاريابي داخلي و خارجي و ايجاد نمايشگاه هاي دائمي  و حمايتهاي بانكي از هنرمندان و توليد كنندگان صنايع دستي مي تواند نقش مهمي در رونق صنايع دستي داشته باشد.

اميد مي رود با ايجاد شهرك صنعتي پيشرفته صنايع دستي در مازندران بخش قابل توجهي از مشكلات صنايع دستي استان حل شود

ضرورت معرفي سوابق فرهنگي و مذهبي و انقلابي مازندران در هفته گردشگري مازندران

ضرورت معرفي سوابق فرهنگي و مذهبي و انقلابي مازندران در هفته گردشگري مازندران

نشست هم انديشي متوليان فرهنگي و اجتماعي استان مازندران به مناسبت روز مازندران در محل سالن اجتماعات سازمان گردشگري مازندران برگزار شد.

در اين مراسم دكتر رحمت عباس ن‍ژاد رئيس سازمان گردشگري مازندران به توانمنديهاي استان مازندران در زمينه گردشگري،ميراث فرهنگي و صنايع دستي و همچنين جايگاه فرهنگي استان مازندران اشاره كرد و گفت: همه اين موارد بيانگر اين است كه استعدادها و ظرفيتهاي ما زياد است.

وي افزود:متاسفانه بخش فرهنگي و مذهبي غافل مانده و فقط از بخش طبيعت استفاده كرديم .

وي در ادامه به بهره برداري مطلوبتر از جنگل و دريا تاكيد كرد و گفت:بنا به فرمايشات مقام معظم رهبري بايد هم جنگل و دريا را حفظ كرد و هم بايد براي استفاده بهتر از آن  برنامه ريزي كرد.

در ادامه اين مراسم سرهنگ پاسدار علي شكي معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه كربلاي مازندران در سخناني به نقش مازندران در انقلاب اسلامي و دوران دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: بايد بتوانيم مازندران را از جنبه هاي مختلف بشناسيم و آن را معرفي كنيم.

وي افزود:فضايل اخلاقي و علمي علماي فرهيخته مازندران  و رشادتهاي رزمندگان مازندران در دفاع مقدس مواردي هستند كه بايد در معرفي مولفه هاي فرهنگي و اجتماعي مازندران لحاظ شوند.

سرهنگ پاسدار شكي تاكيد كرد:استان مازندران از نظر شهداي قبل از انقلاب جزو استانهاي برتر بوده است و شهرستان آمل بعد از تهران از نظر تعداد شهداي قبل از انقلاب در رتبه دوم قرار دارد.

وي افزود: در كميته استقبال از امام از 12 نفر سه نفر مازندراني بودند.

اين رزمنده دوران دفاع مقدس در ادامه به بيان رشادتهاي رزمندگان مازندران در دوران دفاع مقدس پرداخت

و گفت:در سال سوم جنگ تنها دو لشكر از سپاه تشكيل شده بود كه يكي از آنها لشكر ويژه 25 كربلا بود.

معاون فرهنگي و اجتماعي سپاه كربلاي مازندران در ادامه خواستار معرفي هر چه بيشتر سرداران شهيد و رزمندگان شهيد استان مازندران به نسل جوان شد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه ان شاء ا... با برنامه ريزي درست  بتوانيم جايگاه مذهبي و انقلابي مازندران را بهتر معرفي كنيم.

ما اهل دهيم و روستايي زاده

ما اهل دهيم و روستايي زاده

محمد تیموری     mtaimory@gmail.com

در يك ظهر گرم سوار تاكسي  شدم.هنوز چند متري را نرفته بوديم كه راننده اتومبيل را كنار خيابان متوقف كرد و پياده شد.از قرار معلوم اتومبيل دوستش در همان خيابان دچار مشكل شده بود و متوجه شده بوديد. راننده به سراغ دوستش رفت و علت را جويا شد و بلافاصله با تلفن همراه از يك فرد تعميركار كمك خواست.تقريبا سه چهار دقيقه طول كشيد كه برگشت.

دو نفر از مسافران به راننده اعتراض كردند كه چرا در هواي گرم آنها را معطل گذاشته و اتومبيل را متوقف كرده و براي كارهاي شخصي خود رفته است؟راننده در پاسخ گفت: دوستم بود و مشكلي برايش پيش آمده بود و رفتم كمك كنم.

مسافران به اعتراض خود ادامه دادند كه ما روزه ايم و در گرماي هوا تشنه مي شويم و اذيت مي شويم و شما نبايد ما را معطل بگذاريد. راننده گفت: خب چه كار مي كردم؟ دوستم بود.اگر ناراحت بوديد ماشين ديگري را مي گرفتيد.

مسافران گفتند: اينكه نمي شود از اين ماشين پياده شد معطل ماشين ديگري شد. كلي وقت ما تلف مي شود.

راننده كه كمي عصباني شده بود گفت:چقدر دهاتي هستيد شما. حاليتون نميشه.از كدوم دهات اومديد.

يكي از مسافران گفت:روستايي خودتي. اين چه طرز حرف زدنه. نگهدار پياده مي شويم.

راننده اتومبيل را متوقف كرد و گفت: برويد گم شويد دهاتي ها.

دو مسافر معترض پياده شدند و يكي از آنها گفت:روستايي خودتي.

جدا از اينكه در اين مورد تقصير با كيست من از سخنان آنان ناراحت شدم زيرا وا‍ژه « روستايي واهل ده بودن» را به جاي فحش استفاده مي كردند. به جاي اينكه به ديگري بگويند نفهم هستي مي گفتند دهاتي و روستايي هستي. البته من بارها در مشاجرات اشخاص در استان مازندران كه بيشتر جمعيت آن روستايي است مشاهده كرده ام كه چنين رفتاري اتفاق افتاده است و طرفين دعوا يكديگر را به روستايي بودن متهم مي كنند.واقعا جاي بسي تاسف است كه برخي افراد زود اصالت خود را فراموش مي كنند و يا آن را باعث شرمساري مي دانند.مازندران به روستاهايش زنده و پويا است.اين روستاهاست كه منبع نگهداري آداب و رسوم و فرهنگ مازندراني است.حتي كساني كه در شهرهاي مازندران زندگي مي كنند اصالتا رگ و ريشه روستايي دارند و روستايي زاده هستند.ما بايد به روستايي بودن و فرهنگ خود افتخار كنيم.

 «ما اهل دهیم و روستایی زاده

 با جامه ی فقر و زندگی ساده

 

 هر کس که به چشم ما قدم بگذارد

 از جان و دلیم به خدمتش آماده»

مظلوميت نخبگان در استان نخبه پرور!

مظلوميت نخبگان در استان نخبه پرور!

ظريفي که مي‌گفت شايد ما خبر نداريم و تعداد نخبگان برگزيده مازندران آنقدر زياده شده که مسئولين مربوطه هر کدام به برنامه و مراسمي رفته و نمي‌توانند همگي در يک زمان در مکاني مشخص جمع شوند!!

در چند هفته اخير، مازندران کانون تجليل از نخبگان در رشته‌هاي مختلف در سطوح جهاني بوده است؛ از نفر اول و نهم کنکور سراسري گرفته تا نفر دوم المپياد جهاني رايانه.

متاسفانه در مراسم تجليل از اين نخبگان، به جز مسئولان آموزش و پرورش مازندران و نواحي يک و دو، مردم علاقه‌مند، همکلاسي‌ها و اصحاب رسانه هيچ مسئول استان و شهرستاني در جمع نخبگان حاضر نشده بود.

اين کار باعث شد که صداي رئيس سازمان آموزش و پرورش مازندران هم در بيايد. فياضي از عدم حضور مسئولان شهري و استاني مازندران جهت استقبال از افتخارآفرينان علمي استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسئولان مازندران نخبگان استان را مورد بي‌مهري قرار دادند.

وي افزود: به رغم دعوت از اکثر مسئولان ارشد استان و شهرستان متاسفانه جز مسئولان شهرستاني هيچ مسئول استاني براي تشويق افتخارآفرينان استان حضور نيافت.

 حال بايد ديد طبق عرف حداقل چه کساني بايد در اين مراسم شرکت مي‌کردند:

 1- استاندار: استاندار به دليل اينکه مقام عالي در استان است مي‌بايست در اينگونه مراسم‌ها شرکت کند.

2- رئيس سازمان ملي جوانان: به دليل اينکه ارتباط مستقيم با امور جوانان دارد.

3- رئيس سازمان آموزش و پرورش: چون زير مجموعه کاريش به حساب مي‌آيد.

4- ....

 اصولا فلسفه حضور مديران در چنين مراسماتي ارج و قرب نهادن به افرادي است که با تلاش خود باعث سربلندي اين کشور و ملت شده‌اند، فلذا انتظار از حضور مديران و دست اندرکاران خواسته بحقي است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

 اما جاي خالي مسئولين ارشد استان در آيين و مراسم‌هاي تجليل از نخبگان جوان هر علت و بهانه‌اي که داشته باشد از نظر علاقه مندان و ناظرين مسايل استاني قابل توجيه نيست ؛ البته شايد هم به قول ظريفي که مي‌گفت شايد ما خبر نداريم و تعداد نخبگان برگزيده مازندران آنقدر زياده شده که مسئولين مربوطه هر کدام به برنامه و مراسمي رفته و نمي‌توانند همگي در يک زمان در مکاني مشخص جمع شوند!!

 منبع:دريا نيوز

انتقاد معاون استاندار مازندران از توجه رسانه ها به اثرات بحران جهانی اقتصاد در ایران

ولی الله فرزانه معاون استاندار مازندران به رسانه ها توصیه کرد که بحران جهاني اقتصادي را در كشور دامن نزنند.این در حالی است که رکود امروزه در بازار بخشی مربوط به بحران جهانی می شود و لی قسمت اعظم رکود در بخش صنایع به سیاستهای اشتباه دولت نهم بر می گردد که نتیجه آن ورشکستگی بسیاری از صنایع می باشد.همچنین طی ماههای پایانی سال ۸۷ و چهار ماهه اخیر دهها هزار کارگر در ایران بیکار شده اند.

توصیه معاون استاندار در خور توجه است از این نظر که اگر رسانه ها به ابعاد بحران مالی در کشور بپردازند چهره دولت نهم خدشه دار می شود .لذا رسانه ها بهتر است سکوت کنند مبادا مویی از سر دولت نهم کم شود.

متن سخنان فرزانه به نقل از خبرگزاری فارس به شرح زیر است:

معاون استاندار مازندران:
رسانه‌ها بحران جهاني اقتصادي را در كشور دامن نزنند
معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران با اشاره به كاركرد مثبت رسانه‌ها در آگاهي‌بخشي جامعه براي ارتقاي توليد در واحدهاي صنعتي و توليدي گفت: رسانه‌ها بهتر است بحران جهاني اقتصادي را در كشور دامن نزنند.

به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان ساري، ولي‌الله فرزانه ظهر امروز در جلسه بررسي مشكلات واحدهاي توليدي و صنعتي مازندران افزود: اين اقدام دولت در راستاي ارتقاي توليد، تثبيت اشتغال و كاهش بيكاري در واحدهاي توليدي بوده است.
وي خاطرنشان كرد: با اجراي طرح بنگاه‌هاي زودبازده تسهيلات ويژه‌اي از سوي دولت به واحدهاي توليدي، خدماتي و صنعتي استان اعطا شده كه برخي نسبت به پرداخت به موقع تسهيلات مشكلاتي را براي بانك‌ها ايجاد كرده‌اند.
معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران با اشاره به اينكه صادركنندگان فعال و نمونه‌اي در استان وجود داشته كه نيازمند توجه بيشتر دولت به آنان هستند، تصريح كرد: دولت براي توسعه اقتصادي، ارتقاي توليد، ماندگاري اشتغال و حذف بحران در واحدهاي توليدي جديت دارد.
فرزانه با بيان اينكه بانك‌ها با گردش پولي مردم و واحدهاي توليدي حيات دارند، يادآور شد: در صورت عدم پرداخت اقساط تسهيلات توسط واحدهاي توليدي، بايد در انتظار بحران اقتصادي بانك‌ها بود.
وي با اعلام اين مهم كه دولت به منظور ارتقاي توليد و تثبيت اشتغال يك‌ سال ديگر به واحدهاي بحراني و مشكل‌دار مهلت داده است از مسئولان اين واحدها خواست تا نسبت به پرداخت به موقع بدهي‌هاي خود پس از فرصت امهال اقدام كنند.
معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران گفت: با مصوبه اخير دولت، سهم واحدهاي توليدي و صنعتي استان براي پرداخت بدهي‌هاي معوقه تعداد 56 واحد توليدي بوده كه دولت يك سال به اين واحدها امهال در پرداخت تسهيلات داده است.
وي افزود: واحدهاي توليدي ارتباط خود را با بانك‌ها بيشتر كرده و براي رونق اقتصادي واحدهاي خود از توان مشاوره‌اي مديران بانك‌ها استفاده كنند.
فرزانه با اشاره به كاركرد مثبت رسانه‌ها در آگاهي‌بخشي جامعه براي ارتقاي توليد و افزايش اشتغال در واحدهاي صنعتي و توليدي افزود: رسانه‌ها بهتر است بحران جهاني اقتصادي را در كشور دامن نزنند.
وي با بيان اينكه متاسفانه فرهنگ توليد و اشتغال در جامعه پايين است، اظهار داشت: آثار رواني بيكاري و كاهش توليد در جامعه به مراتب بيش از آثار اجتماعي آن نمود پيدا مي‌كند.
معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران با اشاره به اينكه بسياري از واحدهاي توليدي در استان از بحران اقتصادي جهاني به عنوان فرصتي براي امهال بدهي‌هاي بانكي خود استفاده مي‌كنند، خاطرنشان كرد: برخي واحدهاي توليدي بدهكار استان تسهيلات خود را قبل از بحران از بانك‌ها دريافت كرده‌اند.

اخبار غرب مازندران

بازدید استاندار مازندران از موزه کندلوس و بخش کجور نوشهر و هشدار رییس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر و چالوس از مهمترین اخبار غرب مازندران هستند.
ادامه نوشته

مجهزترين ساختمان اداري مازندران به مرحله بهره‌برداري نزديك شد

 
شهردار ساري:
مجهزترين ساختمان اداري مازندران به مرحله بهره‌برداري نزديك شد
 شهردار ساري گفت: ساختمان شهرداري ساري به عنوان مجهزترين ساختمان اداري استان به مرحله بهره‌برداري نزديك شد.

به گزارش روابط عمومي شهرداري ساري، سيدعلي حجازي با اشاره به اينكه آغاز احداث اين ساختمان در سال 76 بوده است، افزود: تا سال 86 تنها 25 درصد اين پروژه پيشرفت فيزيكي داشته است كه با فعاليت دوره سوم شوراي شهر ساري اين پروژه به پيشرفت 95 درصدي رسيده است.
وي با اعلام اينكه اين پروژه به زودي قابل بهره‌برداري خواهد بود، افزود: اين ساختمان بزرگ‌ترين و مجهزترين ساختمان اداري استان است كه در 10 طبقه و به مساحت 8 هزار و 500 متر مربع در زميني به وسعت يك هكتار در ظلع جنوبي بلوار آزادي در حال اجرا است.
شهردار ساري بيان داشت: رعايت اصل صرفه‌جويي در مصرف انرژي، استفاده از فناوري‌هاي روز دنيا با زير ساخت‌هاي يك ساختمان هوشمند، استفاده از سيستم متمركز تلفن مركزي، شبكه كامپيوتر، استفاده از مدرن‌ترين سيستم كنترل بار در آسانسور از مواردي است كه در اين ساختمان رعايت شده است.
وي اظهار داشت: يكپارچه‌سازي كنترل روشنايي،‌ استفاده از سيستم ترانكينگ براي انتقال كابل‌هاي برق و تلفن با آينده‌نگري طرح توسعه، تامين برق اضطراري در تمامي قسمت‌هاي ساختمان، استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف براي تامين روشنايي از ديگر اصول فني است كه در عمارت در حال ساخت شهرداري ساري رعايت شده است.
حجازي استفاده از دستگاه‌هاي هوارسان در هر طبقه با تزريق هواي تازه و اكسيژن مورد نياز به محيط، استفاده از عايق‌هاي پيش‌ساخته براي كل لوله‌هاي گرمايشي و سرمايشي كانال‌هاي تهويه، استفاده از سيستم اتوماتيك اطفاي حريق، استفاده از چهار دستگاه آسانسور با موتور تيسنه از صنايع كروپ آلمان و استفاده از پنجره‌هاي دوجداره از ديگر قابليت‌هايي است در ساخت اين پروژه رعايت شده است.