شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

مجموعه ای از اشعار محلی مازندرانی و شعر بی نقطه و امیری و طالبا و همچنین اصطلاحات و گویش های شیرین مازندرانی
شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

شعرهای مازندرانی (تبری) میر حمزه طاهری هریکنده ای نوپا

مجموعه ای از اشعار محلی مازندرانی و شعر بی نقطه و امیری و طالبا و همچنین اصطلاحات و گویش های شیرین مازندرانی

بیوگرافی روستای هریکنده شهرستان بابل به همراه شعر مازندرانی

بیوگرافی روستای هریکنده بابل به همراه شعر مازندرانی

در قسمت مرکزی بابل واقع در جاده قائمشهر البته بین بابل و قائمشهر به یک پیچ جاده ای برخورد می کنیم که تابلویی زیبا روستای هریکنده را معرفی می کند که منطقه ای سرسبز و زیبا می باشد و در ابتدای محله با روستای گرجی آباد همسایه بوده و برای ورود بایستی از این روستا عبور کرد .

معرفی روستا به لحاظ موقعیت جغرافیایی

روستای هریکنده ، یکی از روستاهای پرجمعیت بخش مرکزی شهرستان بابل است که در جنوب محور قائم شهر – بابل در قسمت جلگه ای و منطقه کاملاً هموار واقع شده است . این روستا در ۵۲ درجه و ۴۴ دقیقه عرض شمالی واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا ، ۱۴ متر می‌باشد . این روستا در دشتی معتدل و مرطوب در ۷ کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل قرار دارد. روستا از شمال به جاده سراسری قائم شهر – بابل، جنوب به روستای نقیب کلا، ترجیکلا و آیش روشن آباد، غرب به علمدار و میرودپشت ، از شرق به روستای هتکه پشت محدود می شود .

که من درباره اش گفتم:

قشنگـی و خار خاره جاره بــوم

Gheshangee o khar khare jareh bavem

هریکنده  سرسبزه جــاره بـــوم

Harikandeh sar sabzeh jareh bavem

از  بابل تا  قائمشهر گـــــد راه

Az babol ta ghaemshahre gade rah

یک پیچ دارنه دیاره امه روستا

Yek pich darneh diyareh ameh rosta

اول ملـــه جفته به گـــرجی آباد

Aveleh maleh jefteh be gorjiabad

ته قدم دور بگـــردم هکــــن یاد

Te ghademe dor bagerdem haken yad

 

در ابتدای محل به یک دوراهی برخورد می کنیم که بالا محله و پائین محله را از هم جدا می کند و مردمی مهربان و دلسوزی را در خود جای داده و همه با خدا و مهمان نواز می باشند. از همه مهمتر وجود پیر مردان و پیر زنان روستا که می توان از آنها به عنوان زحمت کشان دور و نعمت روستا یاد کرد هر چند بسیاری از این مردان بزرگ این دنیا را ترک و به سرای ابدی خود کوچ کردند ولی یاد و خاطره های همه آنها زنده می باشد.

تعیین محدوده اراضی کشاورزی و منابع طبیعی روستا

روستای هریکنده در قسمت جنوبی محور سراسری قائمشهر – بابل واقع شده و پهنه روستا بررسی زمین های زراعی و مستعد کشاورزی با ترکیب باغات استقرار یافته است . بر اساس ویژگیهای طبیعی روستا به صورت لکه ای وپراکنده بر روی زمینهای کشاورزی رشد کرده و سطوح مسکونی آن نسبت به سطوح خدماتی توازن غیر متعادل را نشان نمی‌دهد . اراضی کشاورزی در همه جهات روستا مشاهده می شود. اما در قسمت جنوب ، شرق و شمال روستا اراضی بیشتری وجود دارد . اراضی باغات در داخل بافت و لبه خارجی بافت به کثرت مشاهده می شود . منابع طبیعی عمده روستا را می توان آببندان روستا که دور تا دور آن درختان جنگلی کاشته شده است . چاههای عمیق و نیمه عمیق و رودخانه منتهی به آببندان و همچنین شکل باغی – جنگلی محیط پیرامونی روستا را نام برد .

که در این باره گفتم:

اول ملــه دوراهــی آغاز بــونه

Aveleh maleh dorahi aghaz boneh

 

بالا و پائین محلـــه واز بـــونه

Balaho paeen mahaleh vaz boneh

محلـــی های مهـــربون با خدا

Mahalihayeh mehrebon ba khoda

مهمــون نواز دارنه زیاد با وفا

Mehmon nevaz darneh ziyad ba vefa

اون مردمـــون با خدا بهـــووم

On mardemone ba kheda bahovem

محبت و صلح و صفا بهـــووم

Mohabet o solh o sefa bahovem

 

با فرارسیدن فصل بهار و زمان کشاورزی کشاورز های محل مشغول کار در شالیزار ها می شوند و زمین را برای محصول و کاشت آماده می کنند و بعد از زمان نشا کاری و زمان وجین آن منظره زیبایی در روستا مشاهده می شود که واقعاً دیدنی است.

بررسی منابع آب آشامیدنی و کشاورزی روستا.

آب شرب روستای هریکنده از طریق یک حلقه چاه به عمق ۸۵ متر تامین می شود . سابقه آبرسانی و بهره برداری از آب شرب روستا در سال ۸۱ صورت گرفته که شرکت آب و فاضلاب روستایی شعبه بابل متولی این امر بوده است . میانگین مصرف برای هر نفر ۱۲۰ لیتر در روز می باشد ومشکل آب شرب موجود نمی باشد . جهت پیشگیری از آلودگی چاهها می بایست به شعاع حداقل ۶۰ متر حریم چاه را رعایت نمایند و هرگونه ساخت و ساز در این محدوده ممنوع می باشد . آب کشاورزی روستا از طریق آببندان و چاههای عمیق و نیمه عمیق تامین می شود و عمدتاً از طریق ذخیره سازی آب در آببندان صورت می گیرد و کمتر با کمبود آب مواجه می باشند .

که من در این مورد گفتم:

بهار ما فصل کار آغاز بــــــونه

Behare mah fasleh kar aghaz boneh

گد گد نایلون اون راسی واز بونه

Gad gade nailon onrasi vaz boneh

اتا اتا  تیلر  چـــی  های  ملــــه

Ata ata tiler chihayeh maleh

ورز بونه آیش همه جای ملــــه

Varz boneh ayesh hameh jayeh maleh

گرم دکفه بینج تیم نایلـــون دلــه

Garm dakefeh binje tim naylon deleh

سبز بهووه میس دکفه اون دلــه

Sabz bahoveh mis dakefeh on deleh

مــــردم همــه اهـل تلاش هسنه

Mardem hameh ahleh telash haseneh

آخـــر سر زحمت و تاش هسنه

Akhere sar zahmet o tash haseneh

 

جلوه های طبیعی روستا:

در روستا با وجود درختان پرتقال و مزرعه شالیزار و ... سرسبزی زیبایی را در خود جای داده است و در زمان قدیم از جاده فعلی و آسفالته برخوردار نبود و برای رسیدن به شهر بایستی از میان بر ها و جاده های گلی حرکت می کردند که نیمی از روز را به صورت پای پیاده و برهنه را در بر می گرفت و از خیلی قدیم ها این طور که قدیمی ها و بزرگان روستا صحبت می کردند  ، هیزم و تخم مرغ ها را با پای برهنه در مناطقی عبور می کردند که به تیل تنگه  و موزی کتی نام داشت که اول صبح با گذر و میان بر بر یخبندان و گل و لای عبور کردن از آن با مشکل اساسی روبرو می شدند و با حرکت کاروانان و تاجران پشت سر آنها به طرف شهر به صورت گروهی حرکت می کردند تا سرما و خطرات زمستانی کمتر آنها را اذیت کند و اکنون به خواست خدا و به همت بزرگان محل برای رسیدن به شهر به زمان ده دقیقه می شود اکتفا کرد.

بررسی ویژگیهای جمعیتی روستا

شمار جمعیت بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت روستای هریکنده در سال ۱۳۴۵ ، ۹۵۲ نفر ، ۱۳۵۵ ، ۱۲۳۰ نفر ، ۱۳۶۵ ، ۱۷۴۴ نفر و در سال ۱۳۷۵ به ۱۹۴۰ نفر افزایش یافت . جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۲ طبق آمار خانه بهداشت روستا ۲۰۵۸ نفر بوده است . علت افزایش جمعیت روستا در دهه های مختلف ناشی از نرخ رشد طبیعی روستا ، عدم مهاجر فرستی ، توان اقتصادی منطقه جهت ماندگاری جمعیت و غیره بوده است . اما در طی سالهای ۸۲-۷۵ جمعیت روستا حاکی از افزایش کند جمعیتی بوده که نتیجه سیاست کنترل جمعیت و تنظیم خانواده ، بالا رفتن فرهنگ عمومی جامعه ، تورم و غیره می باشد. البته در سالهای اخیر روستا مهاجرفرست بوده است . متوسط نرخ رشد متوسط نرخ رشد سالیانه جمعیت روستای هریکنده در دوره ۵۵-۴۵ معادل ۶/۲ درصد ، ۶۵-۵۵ ، ۶/۳ درصد ، ۷۵-۶۵ ، ۱/۱ درصد و ۸۲-۷۵ ، ۸۵/۰ بوده است . بیشترین نرخ رشد روستا در دهه ۶۵-۵۵ بوده که ناشی از تحولات اقتصادی و اجتماعی ایران بوده است .

که من درباره آن چنین نوشتم:

دشت و لت و لتکا فــراوون بوین

Dashto leto letka feravon bavin

گو کک و سیکا فـــراوون بــوین

Go o keka sika feravon bavin

اسفالت جاده و همش خیابـــــون

Esfalte jadeh o hamesh khiyabon

مثل قدیم ندارنـــه وه بیابـــــون

Mesleh ghadim nedarneh ve biyabon

 

روستای هریکنده جمعیتی بزرگی را در خود جای داده است و با وجود سرسبزی و شالیزار ها ی زیاد جلوه خاصی را در خود دارا می باشد و مسجد زیبایی به همت اهالی روستا احداث شده  که جلوه دینی و روحانی خاصی را در خود منعکس کرده است.

نسبت جنسی

نسبت جنسی روستا در سال ۱۳۸۲ ، ۲/۹۹ درصد بوده است . در این سال جمعیت روستا از ۱۰۲۵ نفر مرد و ۱۰۳۵ نفر زن ترکیب یافته است . گروه عمده سنی در سال ۸۲ از کل جمعیت روستا ۵۳۲ نفر معادل ۲۶ درصد در گروه سنی ۱۴-۱۰ ساله ، ۱۳۹۰ نفر معادل ۵/۶۷ درصد در گروه سنی ۶۴-۱۵ و ۱۳۶ نفر معادل ۶/۶ درصد در گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر بوده اند .

که من درباره اش چنین گفتم:

شصد تا خانــوار دارنه این ملـــه

Shesadta khanevar darneh in maleh

توت و صناور دار دارنه این ملــه

Tota senavardar darneh in maleh

مسجد زیبای محل ره بــــــوین

Masjede zibayeh mahalreh bavin

بلندی گلدسته جــــاره بـــــوین

Belendiyeh goldasteh jareh bavin

روستای هریکنده با روستا های هتکه پشت و روشن آباد و میرود پشت و گرجی آباد همسایه می باشد و در واقع منطقه ای مرکزی بین این روستا ها محسوب می شود و محله از دو پل زیبا برخوردار بوده که به نام های تخته پل و سنگ پل و با وجود رودخانه همیشه جاری زیبایی خاصی را برخوردار می باشد.

بعد خانوار

بعد خانوار روستا در سال ۴۵ ، ۷/۵ نفر ، ۵۵ و ۶۵ نفر ، ۹/۴ نفر و ۸۲ ، ۲/۴ نفر بوده است . کاهش بعد خانوار متاثر از عوامل اجتماعی و اقتصادی و گرایش جوانان به زندگی خارج از خانواده پدری می باشد . مهاجرت روستای هریکنده در دوره ۸۲-۷۵ مهاجر فرست (۱۲/۰ درصد) بوده است . طی دوره یاد شده ۱۸ نفر از روستا مهاجرت کرده اند . انگیزه اصلی مهاجرت فقدان شغل و ادامه تحصیل بوده است . که در این خصوص گفته ام:

دوره ور محلــــــه چند تا روستا

Dorevareh mahaleh chandta rosta

 

هتکه پشته میروپشته دارنـــه جا

Hatkepeshto miropeshteh darneh ja

راهـــه محل هسه از گـرجی آباد

Raheh mahal haseh as gorji abad

اون وره تر وصله به روشن آباد

Onvareter vasleh be roshen abad

روش کشنه روخنه اون بنــه جا

Rosh kasheneh rokheneh on bene ja

تخته پل  و  سنگ پل  بنــه جا

Takhte pel o sange pele bene ja

نرخ رشد

نرخ رشد طبیعی روستا در دوره ۸۲-۷۵ ، ۹۷/۰ درصد بوده است .

اگه یه روزی به مزار شهدای روستای هریکنده سری بزنی با وجود بیست و پنج تا شهید جلوه خاصی در امام زاده قاسم روستا برخوردار کرده که به همراه این شهیدان ، بزرگان و دیگر قدیمی های محل را در خود جای داده و در همین جا لازم است برای شادی روح همه یه صلوات عرض نمائیم.

که من در این مورد گفتم:

آستونه بــــور بوین اون قدیماره

Astoneh bor bavin on ghadimareh

پیر و جوون شهید راهــه خداره

Pir o jevon shahid raheh khedareh

بیست و پنج تا دارنه شهید خـــدا

Bista panjta darneh shahid kheda

شه  زندگی  ره  هاکردنه   فـــدا

She zendegireh hakerdeneh feda

 

از باسواد های روستای هریکنده می توان به دکتر میرنیا هاو تعداد زیادی نام برد که در حفظ و آبادی محل تلاش زیادی کردند که انشالله با روند پیشرفت سواد در روستا این تلاش ها بیشتر و بهتر میگردد و همچنین از قاریان قران از قدیما که در مراسم ختم به خواندن قران می پردازند می توان به آقایان: میر شعبان طاهری ، شیرآقا عباس زاده و مرحوم میر حسن هاشمی و ... اشاره کرد که در شعر نام آنها هم چنین آمده است :

باســـواد   محلــــه  میرنیانـــه

Basevade mahaleh mir niyaneh

شه  رتبه جا  نــدارنه  بهانـــه

She rotbe ja nedareneh bahaneh

قــرآن خـــونای قدیم و با خدا

Ghoran khonayeh ghadim o ba khoda

میر شعبان ، میرحسن ، ملا شیرآقا

Mir shaban mir hasen mela shir agha

ملائـــون  قدیم  مـــدیر  قـرآن

Melaoneh ghadim modire ghoran

ملمو نیکخواه داشتمی بابا جان

Melamo nikkhah dashtemi babajan

 

تراکم کلی جمعیت

تراکم جمعیتی روستای هریکنده برابر نفر در هکتار می باشد . سواد و آموزش در سال ۷۵ جمعیت شش ساله و بیشتر روستا ۱۷۴۱ نفر بوده که ۱۲۸۵ نفر معادل ۸/۷۳ درصد باسواد بوده اند . نسبت باسوادی در بین زنان ۶۹ درصد و در بین مردان ۷۴ درصد بوده است .

ماخذ : فرهنگ آبادی های شهرستان بابل (۷۵-۱۳۴۵ ) و خانه بهداشت روستا * آمار خانه بهداشت روستا و مجموعه شعر های مازندرانی میر حمزه طاهری و دیگر سایت های روستا می توان اشاره کرد.

در محل از گردشگاه ها و اماکن زیبایی بر می خوریم که بسیار زیبا هستند که هر کدام با نام مستعار مربوط به خودش هنوز به همان نام باقی مانده اند و من گفتم:

گــــــردشگاه محـل چنده زیاده

Gardeshgaheh mahal chandeh ziyadeh

بالا محل پائین محل مـــــه یاده

Bala mahal paeen mahal me yadeh

تسک اندون و گد اندون مشته او

Tskendon o gadendoneh mashteh o

کاسکلم و چمازی دارنـــه میرو

Kaskelem o chemazi darneh miro

مصدار و توته باغ اون دیر راه

Masdar o totebaghe on direh rah

گردش هکنیم  و  بخریم  هــــوا

Gardesh hakenim o bakherim heva

 

بررسی وضع فعالیت روستا شامل : فعالیتهای کشاورزی ، دامداری ، صنایع ، خدمات – جمعیت در سن کار

سهم جمعیت در سن کار روستای هریکنده در سال ۸۲ ، ۵/۷۹ درصد (۱۷۵۵ نفر) بوده است . از مجموع جمعیت بالای ۱۰ سال ۳/۳۵ درصد شاغل هستند .

با وجود دفتر شورا در محل بسیاری از مشکلات محل برطرف شده و همچنین با وجود بهداری محل و دفتر مخابرات به مشکلات مردم رسیدگی و قبوض پرداخت می شود و از دو نانوایی لواش و بربری برخوردار بوده تا مردم بهتر بتوانند نان خود را تهیه نمایند و من گفتم:

با  وجــــــود  دفتر  شورا  محل

Ba vejode daftere shora mahal

مشکلات محلـــی ها بـــونه حل

Moshkelate mahaliha boneh hal

میون ملــه بهداشت محله دارنه

Miyon maleh behdasht mahaleh darneh

دکتر و بهـداری دونده دارنـــه

Doctor o behdari davandeh darneh

تلفن و آب و برق و گـــاز روستا

Telfon o abo bargh o gazeh rosta

راحتی  و  سلامتی   روبـــــرا

Raheti o selameti roberah

مخابرات  محلــــه  لبــــه  خط

Mokhaberateh mahaleh labe khat

تلفن بمو سره سره خط به خط

Telfon bemo sere sere khat be khat

نونوایی   بربری   آقا   گلـــریز

Nonvaee barbari agha golriz

صف اسنه پیر و گد و چند تا ریز

Saf esaneh pir o gad o chanta riz

نونوایی  لــواش  چنده  شلـــوغه

Nonvaee levash chandeh shelogheh

اسم ابل دایی همش مــــــه گوشه

Esmeh abel daee hamesh me gosheh

ثبات شغلی

ثبات شغلی در روستای هریکنده مطلوب بوده و از چسبندگی خوبی برخوردار است بار تکفل بار تکفل روستا ۳/۳ نفر بوده است . یعنی هر نفر شاغل علاوه بر هزینه خودش باید هزینه ۳/۳ نفر دیگر را تامین کند . توزیع بخش اشتغال در سال ۸۲ ، ۴۳۲ نفر معادل ۶/۶۹ درصد شاغلین روستای هریکنده در فعالیتهای کشاورزی مشغول فعالیت بوده اند . سهم بخش خدمات ۱۵۲ نفر معادل ۴/۲۴ درصد و سهم بخش صنعت ۳۷ نفر معادل ۶ درصد بوده است . جهت گیری و نقش اقتصادی روستا نقش غالب اقتصادی روستا کشاورزی و فعالیتهای وابسته به آن است . اما در سالهای اخیر به موازات فعالیت کشاورزی سهم فعالیت بخش خدمات افزایش یافته و جهت گیری فعالیتهای روستا در آینده تا حدودی با این سمت و سو خواهد بود . توزیع وضع شغلی در سال ۸۲ اکثر شاغلین روستای هریکنده تقریباً ۸۷ درصد در بخش خصوصی و بقیه در بخش دولتی مشعول به فعالیت بوده اند . سطح زیر کشت سطح زیر کشت روستا ۵۴۷ هکتار شامل ۴۲۰ هکتار برنج ، ۱۰۱ هکتار باغات و ۲۶ هکتار سایر محصولات بوده است . سرانه زمینهای سطح زیر کشت نسبت به هر خانوار ۱۰۱۲۰ مترمربع و نسبت به هر نفر ۹/۲۶۵۷ مترمربع بوده است .  ماخذ : جهاد کشاورزی شهرستان باب

شناخت و بررسی علل پیدایش روستا

روستای هریکنده (HARI KANDEH ) یکی از روستاهای دهستان گنج افروز ، بخش مرکزی شهرستان بابل واقع شده است . روستا به صورت لکه ای و پراکنده برروی زمین های مستعد باغی – زراعی شکل گرفته است . از لحاظ قومی – فرهنگی باید گفت که از دیرینه سکونت در روستا اطلاعات جامعی وجود ندارد اما می توان حدس زد که سکونت در این ناحیه از زمانهای دور همانند سایر نقاط استان رایج بوده واقوام قدیمی که در این منطقه می زیسته اند افراد بومی مازندرانی (تپوری) بوده اند . و به مرور زمان اقوام مختلف مهاجر در طی سالیان دراز در این نقطه سکنی گزیده اند و ترکیب کنونی را به وجود آورده اند . زبان مردم روستا فارسی با گویش مازندرانی بوده است و دین اهالی اسلام و مذهب شیعه می باشد . مردمان روستا از قدیم و الایام در کار کشاورزی ، دامداری ، باغداری ، کارگری و مرغداری مشغول به فعالیت بوده اند . عوامل نظیر آب ، اراضی زراعی ، شبکه ارتباطی از جمله عوامل اصلی در پیدایش یک سکونت‌گاه محسوب می شوند . علاوه بر اینها عواملی همچون روابط خویشاوندی ، موقعیت طبیعی ، دوری و نزدیکی به رودخانه و نهرها ، شهرهای بزرگ و . . . در پیدایش یک سکونتگاه موثر می باشد . در پیدایش و تکوین روستای هریکنده وجود زمینهای فراوان و مستعد کشاورزی ، آببندان یا منبع تامین آب ، چشمه های قدیمی و چاههای قدیمی جهت بهره برداری آب ، شبکه ارتباطی مهم در نزدیکی این روستا و واقع شدن روستا در بین دو شهر بزرگ بازرگانی – خدماتی – صنعتی یعنی بابل و قائم شهر نقش داشته است . از نظر وجه تسمیه روستای هریکنده در گذشته به معنای (حری کنده) تلفظ می شد و سپس به اسم کنونی تغییر نام یافت . نامگذاری روستا به دو معنا است . یکی اینکه در روستا حریر بافها زیاد بودند و بخاطر همین حریر بافها روستا را هریکنده نامیدند . عده دیگر ی عقیده دارند که حریکنده به معنای اینست که کجا می روی ، چون حریر بافها کرد بوده اند به این نام نهاده شد و همچنین محل استقرار کاروان محسوب می شد . نتیجه اینکه روستای هریکنده در واقع برگرفته لغت حریر است که نوع پارچه می باشد و در این روستا عده ای بوده اند که تخصص حریر بافی داشته اند و بخاطر همین حرفه و پیشه نام روستا را به این نام نهادند .

شناخت عوامل موثر در شکل گیری روستا نظیر ، شریانهای آب ، توپوگرافی زمین و عوارض و عوامل طبیعی واجتماعی و مراحل توسعه روستا .

بافت کالبدی روستای هریکنده به الگوی گسسته و پراکنده شبیه است و اکثر مساکن به تبعیت از شبکه ارتباطی و وجود زمینهای زراعی و باغی بصورت افقی بر روی زمینهای کشاورزی سایه افکنده است . هسته اولیه و پیدایش روستا به سالهای قبل از ۱۳۰۰ بر می گردد . اما توسعه فیزیکی شتابان از دهه های ۱۳۴۰ به بعد اتفاق افتاده که در این سالها چشمگیر تر بوده است . اغلب ساخت و سازهای کنونی در قسمت ورودی روستا و کنار محور ارتباطی شکل گرفته است . روستای هریکنده در یک بستر هموار و نهشته های رسوبی و مستعد کشاورزی شکل گرفته و وجود همین زمینهای فراوان و آماده به کار عامل اصلی پیدایش روستا بوده است . وجود رودخانه بابل که در ۲ کیلومتری غرب روستا می گذرد و نهرها و مسیلهای منشعب شده از این رودخانه و ذخیره آن در آببندان عامل دیگر در تکوین روستا بوده است . وجود زمینهای هموار و شیب بین ۰ تا ۱ درصد و همچنین فقدان عوامل طبیعی محدود کنده دیگر عامل اصلی در تکوین و توسعه روستا بوده است . وجود این عوامل و آب و هوای مناسب و معتدل برای زیست و کشاورزی یکی دیگر از این عوامل می باشد . وجود شبکه ارتباطی ، نزدیکی و قرارگیری بین دو شهر مهم و بزرگ تجاری – اقتصادی (قائم شهر – بابل) در توسعه و تکوین روستا نقش بسزایی داشته است . بطوریکه این روستا نقش خوابگاهی را برای شهرهای بزرگ منطقه ایفاء می کند

مراحل توسعه روستا

توسعه ادواری و پراکنده روستا بر حسب شرایط زمانی و اقتصادی متفاوت بوده است . در سالهای اولیه بدلیل نوع معیشت ، درآمد ، تکنیک پایین و عدم پیشرفت تکنولوژی و غیره قاعدتاً کند و بطئی بوده است و در سالهای اخیر بخصوص در دهه های ۵۰ به بعد رشد شتابان به خود گرفته است . ریخت شناسی روستا از دو منظر بافت  بافت قدیم طبق§نوساز و قدیمی قابل تشخیص است که به شرح ذیل فهرست می شود .  اظهارات ریش سفیدان روستا هسته اولیه روستا و مرکز تجمع در اطراف مسجد و حسینیه و تکیه می باشد که با بافت متراکم قابل تشخیص است . از ویژگیهای عمومی بافت قدیم می توان ساختمانهای قدیمی ، شبکه ارتباطی نامنظم و پیچ در پیچ ، مصالح قدیمی نظیر خشت و چوب و فشردگی بافت و کمبود فضای باز و همچنین تمرکز امکانات و از همه مهمتر محل  بافت نوساز این بافت ، اغلب در قسمتهای ورودی§تجمع و گردهمایی اهالی روستا است .  مشاهده می شود و در حال گسترش است . دامنه فعالیت این بافت از سالهای ۱۳۵۰ به بعد می باشد و از ساخت و ساز شهری تبعیت می کند . عمده مصالح بناها را آجر و آهن ، اسکلت فلزی و بتونی و قطعات تفکیکی این بناها بالا می باشد و اکثراً به صورت باغ مسکونی می باشد .

شناخت و تعیین کاربری فضاهای موجود اعم از مسکونی ، اداری ، خدماتی و رفاهی و محاسبه سطوح مربوطه روستای هریکنده ار لحاظ فعالیتهای خدماتی – رفاهی با کمبود مواجه است و اغلب اراضی روستا داخل بافت را اراضی مسکونی و فضاهای باز نظیر شبکه معابر ، باغات و مزارع تشکیل داده است و سهم کاربردهای اراضی خدماتی ، آموزشی ، رفاهی ،تولیدی کم می باشد . کل محدوده محاسباتی روستا ۴۱۵۵۱۲ مترمربع و سرانه به ازاء هر نفر ۹/۲۰۱ مترمربع می باشد . اراضی مورد بررسی در داخل محدوده  کاربری تجاری فعالیتهای تجاری روستا شامل ۲qمحاسباتی به شرح زیر می باشد .  نانوایی ، ۱۲ سوپر مارکت و مغازه ، ۲ آرایشگاه و ۳ آژانس تلفنی می باشد که مساحتی بالغ بر ۱۶۲۶ مترمربع دارند . سرانه تجاری به ازاء هر نفر ۸/۰ مترمربع می باشد.

 

در پایان با این همه راحتی از جمله آب شهر و تلفن و گاز بسیاری هم ناراضی و ناراحتند و هنوز فکر اون زمان قدیم را نمی کنند که با چه مشکلاتی زندگی می کردند و چه پیر مردان و چه پیر زنانی بودند و حالا نیستند و با زحمت و تلاش خودشان این سرمایه بسیار گران گه روستای هریکنده نام دارد را برای ما به یاد گار گذاشتند پس ما چه وظیفه ای داریم ؟

ما باید به تلاش و کوشش و با توصل به همان روش و تفکر قدیمی ها به آبادانی روستا بپردازیم و با دشمن آبادی که همان از بین رفتن آداب و رسوم است به مبارزه برخیزیم و همگی با یک صدا به آبادانی روستا گام برداریم و من طاهری هرچند نمی توانم به غیر از زبون شعر کمکی کنم و گر چه که در شهر غریبم و لی هنوز هم همان هریکنده ای هستم و برای آبادانی روستا از همه جلوتر گام برمی دارم و خلاصه گفتم:

خلاصه با این همــه جــا راحتی

Khelaseh ba in hameh ja raheti

شکایت و ناراضی ره بــــــدینی

Shekayeto naratireh badini

تلفن بمـــــو سره چـــــه شادابنه

Telfon bemo sereh che shadabeneh

ده قدمــــی مشغــــول گفتارنـــه

De ghademi mashgholeh goftareneh

خنــــه همـــه هسنه چار در اتاق

Kheneh hameh haseneh chandar otagh

ناگلـــی هسنه نا دارنــــــه رواق

Na geli haseneh na darneh revagh

کمــر دلا این گوشه تا اون گوشه

Khamer dela in gosheh ta on gosheh

خاک و جـره جم بینه اتاق گوشه

Khak o jareh jam bineh otagh gosheh

اتاق دلــه سازه کتین گــوم بونه

Otagh deleh sazeh katin gom boneh

آشغال با جاروی برقی توم بونه

Ashghal ba jaroyeh barghi tom boneh

او بمـــوهه شهری و اتاق دلــه

O bemoheh shahri o otagh deleh

ظرف ظروف نشونه رواق بنه

Zarf o zerof nashoneh revagh beneh

گاز  فـــر  و  اوپنـــه  آشپزخنه

Gaze fero openeh ashpazkheneh

مشته اینجه دکــــــــونه آشپزخنه

Mashteh injeh dekoneh ashpazkheneh

سرپیش همه اسفالت و کچیک بونه

Serpish hameh esfalto kechik boneh

گلیما سازه دهــــونه ریک بــونه

Galima sazeh dehaneh rik boneh

روخنه بیه دیگه تـــوم از ماهـــی

Rokheneh bayeh digeh tom az mahi

هرکی شه فاظلاب هکرده راهی

Harki she fazelab hakerdeh rahi

گد گد ماهی روخنه چــــــی بیه

Gad gadeh mahi rokheneh chi bayeh

زلال او ی روخنه چــــــی بیه

Zelaleh oyeh rokheneh chi bayeh

تیکا  و  ایا  دیگــه  ملـــه  دلـه

Tika o aya digeh maleh deleh

بازی  نکنه  اونجه  تلـــه دلــه

Bazi nakeneh onjeh taleh deleh

شرمنده مـــن شعر چنین بتمـــه

Sharmandeh men shereh chenin batemeh

آبادی شه سه این چنین بتمــــه

Abadisheseh in chenin batemeh

بهین همگی یک صدا و یک رنگ

Behin hamegi yek seda o yek rang

دشمن آبــــــادی سه هــاکنیم جنگ

Deshmeneh abadi se hakenim jang

طاهری دارنه ته سه شعر فراوون

Taheri darneh teseh sher feravon

از دیر جا ایناره کنده مهمــــــون

Az dire ja ina reh kendeh mehmon

و در پایان بنده سعی می کنم با این مجموعه ها و  شعر هایی که از درونم سرچشمه و به دفتر گنجانده می شود یاد و خاطره قدیمی ها و معرفی نمودن روستا ها به خصوص روستای هریکنده ام  را حفظ کنم تا ثابت کنم مردم در روستا می توانند بهتر از شهر زندگی کنند و ممنون می شوم بعد از خواندن این مجموعه و شعر کوتاه نظراتتان را برای من در قسمت نظرات وبلاگهایم به آدرس زیر اعلام بفرمائید تا بهتر بتوانم مجموعه های جدیدی را خدمت شما تهیه نمایم.


تهیه کننده میرحمزه طاهری هریکنده ای نوپا


 

نظرات 22 + ارسال نظر
اباذر هاشمی پنج‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:38 ق.ظ

سلام آقا حمزه
انشالله احوالاتت خوب باشه و همچنان در دیار غربت ولیکن در ایران عزیز پرتلاش و نشاط باشی.
قبلا هم این شعر و خونده بودم اما امروز محددا این شعر قشنگ خوندم. به هر حال برای ما حسی داره که شاید اونهایی که تو محل هستند نداشته باشه.
به هر حال خیلی خوشحالم که همچنان مشغول شعر و شاعری هستی و نسبت به هریکنده مقدس همجنان متعصب.
آرزومند توفیق روزافزون
سید اباذر هاشمی از بیروت

mehran یکشنبه 24 دی‌ماه سال 1391 ساعت 11:21 ب.ظ http://www.kersam.lxb.ir

واقعا خیلی جالب بود مخصوصا شعرها واسه معرفی روستا
شعرها خیلی روان و دلنشین روستا رو معرفی میکرد

مجتبی دوشنبه 9 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 03:41 ب.ظ http://shahrashob7.blogfa.com

سلام قربانتان
بزرگواری عزیز استفاده کردم از بابت این ماههای مازندرانی هم عذر میخوام چونکه تو وبم وبود وناپدید شد و زمانی که یکی از شعراتونو ب گفته خودتون اصلاح کردم دنبال اینم میگشتم تا بنویسم و تا اینکه چند روز پیش یافتم اما فراموش کردم اینکارو بکنم نمونه ش موضوع وندالیسم ک اسم استادم رو نوشته ولی ببینید این دانشگاه های امروزی با آدما چیکار میکنن؟
فکر آدما رو مجبور ب کپی میکنن
تو دانشگا ب یاد ندارم کسی از من و دوستام تحقیقی با سعی خودمون داده باشیم
در ضمن دوست دارم ک ی جوری وبلاگ رو ب روستا ربط بدم ولی بیشتر از سر تفریح میام اینورا و وبلاگ هم جهت حضوره نه تلاشی برای چیزی
اصن ب مدت یکسال از کامپیوتر و اینترنت فراری بودم همین پارسال بود ولی الان ک دانشگاه تموم شده میام اینورا

ب چشم ____ممنون ک تذکر دادین چون برخی اوقات واسم الزامه

ذاکرکربلا پنج‌شنبه 12 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:38 ب.ظ http://zaker-karbala.ir

بسم الله الرحمن الرحیم
وبسایت اختصاصی حاج سید عسگری داداش نژاد افتتاح و به روز شد
به این آدرس سر بزنید http://ohod.ir
در صورت صلاحدید ما رو لینک بفرمایید
و نظ حود را در مورد سایت مذکور در قسمت مشاهده و ادامه مطلب اعلام بفرمایید
یا حق

mehdi یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 11:17 ق.ظ http://lawmf.blogfa.com

سلام وبلاگ قشنگیه دوست داشتی لینکم کن اگه دوست داشتی بگو لینکت کنمwww.lawmf.blogfa.com

ذاکرکربلا چهارشنبه 18 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 10:29 ب.ظ http://zaker-karbala.ir

بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض ادب و احترام
تسلیت عرض می کنیم روحشون شاد
با مطالب و مداحی حای جدید برای دانلود به روزیم
منتظر حضور و نظر شما هستیم
یا حق
دلسوخته

میلاد چهارشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 04:12 ب.ظ

سلام وبلاگت بسیارعالی.خوشحال میشم بهم سر بزنی.
http://kermanshah29.blogfa.com

مجتبی فاضل شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 02:52 ق.ظ http://www.zelfehena7.blogfa.com

سلام تغییر نام دادم+آدرس برای لینک
سری بزن خوشحال میشم
www.zelfehena7.blogfa.com

جوان سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:36 ب.ظ http://shamimbasirat.blogfa.com/

سلام حسن
ممنون میشم وبلاگ رو به اسم
انجمن بصیرت و جوانان هریکنده لینک کنی

جوان سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:42 ب.ظ http://shamimbasirat.blogfa.com/

سلام
ممنون میشم وبلاگ رو به اسم
انجمن بصیرت و جوانان هریکنده لینک کنی

جوان سه‌شنبه 15 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 08:42 ب.ظ http://shamimbasirat.blogfa.com/

سلام
ممنون میشم وبلاگ رو به اسم
انجمن بصیرت و جوانان هریکنده لینک کنی

عسگرصادقی دوشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1391 ساعت 06:11 ب.ظ http://www.mazeron.parsiblog.com

سلام بردوست عزیزم
مطلب شماروخوندم خیلی جالب بود به امیدموفقیت بیشتر شما

محمد یکشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:13 ق.ظ http://8103.blogfa.com/

سلام. ممنونم از لطف و محبت شما.

موفق و سربلند باشی.

مهدیه سادات شنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 02:46 ب.ظ

lمتشکرم آقای طاهر زاده یه سوال البتهمیبخشیدا
من دارم عضو انجمن نویسندگان بابلسر میشم چون اصلیتم ماله اونجاست و اصالتا ماله بابلسرم خواستم ببینم میشه که عضو انجمن نویسندگان بابلم بود

baskerville یکشنبه 31 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 11:29 ق.ظ http://karafarin1745.lxb.ir

اینتی که شما باتنی شه روستا جه حتما منه بطلبه بییم اون وری
در شمارم لینک هاکردمه اگه بخواستنی اما ره لینک هاکن
ممنون

حقیر سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1393 ساعت 08:59 ق.ظ

شعرا بهتر است املا و نگارش هم بیاموزند؛
<<توسل>> نه <<توصل>>

محمد علی علی نژاد یکشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 11:39 ب.ظ

سلام ؛ به همکلاسیه عزیز سال های دورم یادش بخیر تو کلاس چقد با معلن ریاضی صیدافکن خاطره داشتیم امان از پس گردنیاش همیشه ب یادت هستم بچه محل عزیز و شاعر خودم

هونام سنگ شنبه 9 دی‌ماه سال 1396 ساعت 12:39 ب.ظ http://www.nanosil.co

بسیار عالی دوست عزیز
مچکرم از این سایت خوبی که ارائه دادید و به معرفی روستای استان مازندران پرداختید
موفق و پایدار باشید

بهزاد چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 11:02 ب.ظ

سلام به همه محلی های عزیز سلامتی شما ارزوی قلبی ماست

ممنون از شما بهزاد جان لطف کردی به من سر زدی

بهزاد جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 07:24 ب.ظ

سلام اقای طاهری بزرگوار . لذت بوردمی از شعرهای زیبای شما

بهزاد جمعه 3 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 07:31 ب.ظ

‌یا رب زمین امیر مریخ بیا......تا نخل ستم برکنی از بیخ بیا ..از قول همه منتظران می گویم ....ای پیرترین جوان تاریخ بیا

حسین مامطیر 24 پنج‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1402 ساعت 12:34 ب.ظ

مطلب بسیار زیبایی درباره روستای زیبای هریکنده نوشته بودید. مردمان روستای هریکنده خیلی بافرهنگ و متمدنی هستند.

سلام
ممنون از لطف و حضور شما در کلبه اشعارم من و از اینکه به آداب و رسوم مازندرانی پایبند هستی
ته خنابدون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد